Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi

Iklim dini diistilahkan daripada persekitaran Islam sesebuah komuniti yang menitikberatkan cara hidup, cara berfikir dan cara bertindak mengikut keperibadian yang diajar dalam Islam. Dimensi utama iklim dalam Islam yang melibatkan persekitaran, penghayatan, dan pengamalan cara hidup masih kurang t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Raihan, Mohd Arifin
Format: Article
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/6272/1/FH02-FKI-19-26500.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6272/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.6272
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.62722022-03-16T02:37:56Z http://eprints.unisza.edu.my/6272/ Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi Kamarul Shukri, Mat Teh Raihan, Mohd Arifin JA Political science (General) Iklim dini diistilahkan daripada persekitaran Islam sesebuah komuniti yang menitikberatkan cara hidup, cara berfikir dan cara bertindak mengikut keperibadian yang diajar dalam Islam. Dimensi utama iklim dalam Islam yang melibatkan persekitaran, penghayatan, dan pengamalan cara hidup masih kurang terdapat teori atau konsep yang begitu jelas. Kertas ini bertujuan untuk mengkonseptualisasikan strategi dan pelaksanaan iklim dini serta pengaruhnya terhadap kemenjadian pelajar di sekolah menengah agama. Kemenjadian pelajar sekolah menengah agama sering dipandang serius oleh masyarakat sebagai contoh teladan kepada pelajar-pelajar sekolah menengah aliran biasa. Walaupun setiap sekolah mempunyai tujuan yang hampir sama, namun sekolah-sekolah ini lazimnya mempunyai strategi dan pelaksanaan iklim sekolah yang tersendiri. Secara keseluruhannya, kertas konsep ini diharap dapat membantu pihak pelaksana mengenal pasti strategi dan pelaksanaan iklim yang dijalankan oleh sesebuah sekolah agama dalam membentuk kemenjadian pelajar. Pendekatan konseptualisasi melalui analisis dokumen digunakan bagi menghubungkan strategi dan pelaksanaan dengan kemenjadian pelajar. Implikasi dan cadangan untuk kajian masa depan mengenai strategi iklim dini akan dibincangkan secara terperinci. 2019-08 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/6272/1/FH02-FKI-19-26500.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Raihan, Mohd Arifin (2019) Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi. Asian People Journal, 2 (1). pp. 54-63. ISSN 2600-8971
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic JA Political science (General)
spellingShingle JA Political science (General)
Kamarul Shukri, Mat Teh
Raihan, Mohd Arifin
Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
description Iklim dini diistilahkan daripada persekitaran Islam sesebuah komuniti yang menitikberatkan cara hidup, cara berfikir dan cara bertindak mengikut keperibadian yang diajar dalam Islam. Dimensi utama iklim dalam Islam yang melibatkan persekitaran, penghayatan, dan pengamalan cara hidup masih kurang terdapat teori atau konsep yang begitu jelas. Kertas ini bertujuan untuk mengkonseptualisasikan strategi dan pelaksanaan iklim dini serta pengaruhnya terhadap kemenjadian pelajar di sekolah menengah agama. Kemenjadian pelajar sekolah menengah agama sering dipandang serius oleh masyarakat sebagai contoh teladan kepada pelajar-pelajar sekolah menengah aliran biasa. Walaupun setiap sekolah mempunyai tujuan yang hampir sama, namun sekolah-sekolah ini lazimnya mempunyai strategi dan pelaksanaan iklim sekolah yang tersendiri. Secara keseluruhannya, kertas konsep ini diharap dapat membantu pihak pelaksana mengenal pasti strategi dan pelaksanaan iklim yang dijalankan oleh sesebuah sekolah agama dalam membentuk kemenjadian pelajar. Pendekatan konseptualisasi melalui analisis dokumen digunakan bagi menghubungkan strategi dan pelaksanaan dengan kemenjadian pelajar. Implikasi dan cadangan untuk kajian masa depan mengenai strategi iklim dini akan dibincangkan secara terperinci.
format Article
author Kamarul Shukri, Mat Teh
Raihan, Mohd Arifin
author_facet Kamarul Shukri, Mat Teh
Raihan, Mohd Arifin
author_sort Kamarul Shukri, Mat Teh
title Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
title_short Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
title_full Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
title_fullStr Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
title_full_unstemmed Kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: Satu konseptualisasi
title_sort kemenjadian pelajar berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: satu konseptualisasi
publishDate 2019
url http://eprints.unisza.edu.my/6272/1/FH02-FKI-19-26500.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6272/
_version_ 1728056343444586496
score 13.15806