Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis clan tahap penggunaan strategi pembelajaran kemahiran betbahasa (SPKB) yang digunalc.an oleh pelajar dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah. Seramai 350 orang pelajar dipilih sebagai sampel kajian berdasarkan teknik pensampela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Nadhilah, Abdul Pisal
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/601/1/FH03-FKI-18-12967.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/601/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.601
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.6012020-10-25T07:59:40Z http://eprints.unisza.edu.my/601/ Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Kamarul Shukri, Mat Teh Nadhilah, Abdul Pisal L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis clan tahap penggunaan strategi pembelajaran kemahiran betbahasa (SPKB) yang digunalc.an oleh pelajar dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah. Seramai 350 orang pelajar dipilih sebagai sampel kajian berdasarkan teknik pensampelan rawak berstrata. lnstrumen yang digunakan pula adalah soal selidik "Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab (SPKBA)"yang dikelaskan kepada enam kategori strategi utama iaitu stJ:ategi mendengar, strategi kosa kata, strategi bertutur, strategi membaca, strategi menulis clan strategi terjemahan. Data kajian ini pula dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dalam bentuk min, sisihan piawai clan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden kajian ini mengan keseluruhan strategi pada tahap sederhana. Keseluruhan responden kajian inididapati lebih kerap menggunakan strategi membaca, diilruti oleh lima strategi yang lain mengil'llt susunan tertinggi iaitu strategi mendengar, strategi terjemahan, strategi bertutur, strategi menulis clan strategi kosa kata. Turut dilaporkan dalam kajian ini enam strategi yang paling kerap digunakan dan enam strategi yang paling kurang digunakan oleh para pelajar. Kesimpulannya., pelajar mempunyai kecenderungan tersendiri untuk menggunakan sesuatu strategi dalam pembelajaran bahasa Arab. Oleh itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran penggunaan beberapa strategi pembelajaran bahasa yang cenderung digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/601/1/FH03-FKI-18-12967.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Nadhilah, Abdul Pisal (2016) Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama. In: International Conference On Language, Education And Civilization, 24-25 May 2016, Casuarina, Ipoh.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
Kamarul Shukri, Mat Teh
Nadhilah, Abdul Pisal
Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis clan tahap penggunaan strategi pembelajaran kemahiran betbahasa (SPKB) yang digunalc.an oleh pelajar dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah. Seramai 350 orang pelajar dipilih sebagai sampel kajian berdasarkan teknik pensampelan rawak berstrata. lnstrumen yang digunakan pula adalah soal selidik "Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab (SPKBA)"yang dikelaskan kepada enam kategori strategi utama iaitu stJ:ategi mendengar, strategi kosa kata, strategi bertutur, strategi membaca, strategi menulis clan strategi terjemahan. Data kajian ini pula dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dalam bentuk min, sisihan piawai clan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden kajian ini mengan keseluruhan strategi pada tahap sederhana. Keseluruhan responden kajian inididapati lebih kerap menggunakan strategi membaca, diilruti oleh lima strategi yang lain mengil'llt susunan tertinggi iaitu strategi mendengar, strategi terjemahan, strategi bertutur, strategi menulis clan strategi kosa kata. Turut dilaporkan dalam kajian ini enam strategi yang paling kerap digunakan dan enam strategi yang paling kurang digunakan oleh para pelajar. Kesimpulannya., pelajar mempunyai kecenderungan tersendiri untuk menggunakan sesuatu strategi dalam pembelajaran bahasa Arab. Oleh itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran penggunaan beberapa strategi pembelajaran bahasa yang cenderung digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab.
format Conference or Workshop Item
author Kamarul Shukri, Mat Teh
Nadhilah, Abdul Pisal
author_facet Kamarul Shukri, Mat Teh
Nadhilah, Abdul Pisal
author_sort Kamarul Shukri, Mat Teh
title Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_short Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_full Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_fullStr Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_full_unstemmed Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_sort penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa arab dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/601/1/FH03-FKI-18-12967.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/601/
_version_ 1683234902961553408
score 13.201949