Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia

Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu duali...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rahimah, Embong, Ab. Aziz, Sulaiman, Hanif, Md Lateh @ Junid, Normila, Noruddin@Che Ahmad
Format: Article
Language:Malay
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5963/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.5963
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.59632022-03-03T07:16:50Z http://eprints.unisza.edu.my/5963/ Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia Rahimah, Embong Ab. Aziz, Sulaiman Hanif, Md Lateh @ Junid Normila, Noruddin@Che Ahmad BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LB Theory and practice of education Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu dualism pendidikan berbentuk sekular moden dan agama tradisional. Persidangan Makkah 1977 menjadi pemangkin untuk merangka sistem pendidikan Islam yang sesuai dengan dunia moden melalui penyepaduan kurikulum dan Islamisasi ilmu. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis pengamalan kurikulum bersepadu di dua sekolah menengah Islam iaitu Al-Amin dan Imtiaz berasaskan empat aspek iaitu falsafah, kandungan kurikulum, kaedah penyepaduan, kaedah pengajaran dan kaedah penilaian. Kajian ini bersifat kualitatif dan deskriptif menggunakan tatacara analisis data secara induktif. Kajian mendapati bahawa terdapat keselarasan daripada segi falsafah dan matlamat antara cadangan Persidangan Makkah dan dua model institusi tersebut. Kajian juga mengemukakan dapatan terhadap kandungan teras dan kaedah kurikulum selari dengan prinsip dan teori Islam, walaubagaimanapun terdapat permasalah dari segi praktikal. Permasalahan ini mungkin berpunca daripada ketiadaan kefahaman sebenar terhadap kurikulum bersepadu secara konseptual. Keadaan ini merupakan faktor berlaku amalan dualisme secara berteruskan dalam sistem pendidikan di Malaysia. 2018-12 Article PeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf Rahimah, Embong and Ab. Aziz, Sulaiman and Hanif, Md Lateh @ Junid and Normila, Noruddin@Che Ahmad (2018) Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 17 (2). pp. 27-40. ISSN 2289-6325
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LB Theory and practice of education
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LB Theory and practice of education
Rahimah, Embong
Ab. Aziz, Sulaiman
Hanif, Md Lateh @ Junid
Normila, Noruddin@Che Ahmad
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
description Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu dualism pendidikan berbentuk sekular moden dan agama tradisional. Persidangan Makkah 1977 menjadi pemangkin untuk merangka sistem pendidikan Islam yang sesuai dengan dunia moden melalui penyepaduan kurikulum dan Islamisasi ilmu. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis pengamalan kurikulum bersepadu di dua sekolah menengah Islam iaitu Al-Amin dan Imtiaz berasaskan empat aspek iaitu falsafah, kandungan kurikulum, kaedah penyepaduan, kaedah pengajaran dan kaedah penilaian. Kajian ini bersifat kualitatif dan deskriptif menggunakan tatacara analisis data secara induktif. Kajian mendapati bahawa terdapat keselarasan daripada segi falsafah dan matlamat antara cadangan Persidangan Makkah dan dua model institusi tersebut. Kajian juga mengemukakan dapatan terhadap kandungan teras dan kaedah kurikulum selari dengan prinsip dan teori Islam, walaubagaimanapun terdapat permasalah dari segi praktikal. Permasalahan ini mungkin berpunca daripada ketiadaan kefahaman sebenar terhadap kurikulum bersepadu secara konseptual. Keadaan ini merupakan faktor berlaku amalan dualisme secara berteruskan dalam sistem pendidikan di Malaysia.
format Article
author Rahimah, Embong
Ab. Aziz, Sulaiman
Hanif, Md Lateh @ Junid
Normila, Noruddin@Che Ahmad
author_facet Rahimah, Embong
Ab. Aziz, Sulaiman
Hanif, Md Lateh @ Junid
Normila, Noruddin@Che Ahmad
author_sort Rahimah, Embong
title Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
title_short Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
title_full Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
title_fullStr Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
title_full_unstemmed Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
title_sort amalan kurikulum bersepadu bagi sekolah islam di malaysia
publishDate 2018
url http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5963/
_version_ 1726796975100133376
score 13.211869