Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia
Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu duali...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5963/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.5963 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.59632022-03-03T07:16:50Z http://eprints.unisza.edu.my/5963/ Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia Rahimah, Embong Ab. Aziz, Sulaiman Hanif, Md Lateh @ Junid Normila, Noruddin@Che Ahmad BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LB Theory and practice of education Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu dualism pendidikan berbentuk sekular moden dan agama tradisional. Persidangan Makkah 1977 menjadi pemangkin untuk merangka sistem pendidikan Islam yang sesuai dengan dunia moden melalui penyepaduan kurikulum dan Islamisasi ilmu. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis pengamalan kurikulum bersepadu di dua sekolah menengah Islam iaitu Al-Amin dan Imtiaz berasaskan empat aspek iaitu falsafah, kandungan kurikulum, kaedah penyepaduan, kaedah pengajaran dan kaedah penilaian. Kajian ini bersifat kualitatif dan deskriptif menggunakan tatacara analisis data secara induktif. Kajian mendapati bahawa terdapat keselarasan daripada segi falsafah dan matlamat antara cadangan Persidangan Makkah dan dua model institusi tersebut. Kajian juga mengemukakan dapatan terhadap kandungan teras dan kaedah kurikulum selari dengan prinsip dan teori Islam, walaubagaimanapun terdapat permasalah dari segi praktikal. Permasalahan ini mungkin berpunca daripada ketiadaan kefahaman sebenar terhadap kurikulum bersepadu secara konseptual. Keadaan ini merupakan faktor berlaku amalan dualisme secara berteruskan dalam sistem pendidikan di Malaysia. 2018-12 Article PeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf Rahimah, Embong and Ab. Aziz, Sulaiman and Hanif, Md Lateh @ Junid and Normila, Noruddin@Che Ahmad (2018) Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 17 (2). pp. 27-40. ISSN 2289-6325 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LB Theory and practice of education Rahimah, Embong Ab. Aziz, Sulaiman Hanif, Md Lateh @ Junid Normila, Noruddin@Che Ahmad Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
description |
Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu dualism pendidikan berbentuk sekular moden dan agama tradisional. Persidangan Makkah 1977 menjadi pemangkin untuk merangka sistem pendidikan Islam yang sesuai dengan dunia moden melalui penyepaduan kurikulum dan Islamisasi ilmu. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis pengamalan kurikulum bersepadu di dua sekolah menengah Islam iaitu Al-Amin dan Imtiaz berasaskan empat aspek iaitu falsafah, kandungan kurikulum, kaedah penyepaduan, kaedah pengajaran dan kaedah penilaian. Kajian ini bersifat kualitatif dan deskriptif menggunakan tatacara analisis data secara induktif. Kajian mendapati bahawa terdapat keselarasan daripada segi falsafah dan matlamat antara cadangan Persidangan Makkah dan dua model institusi tersebut. Kajian juga mengemukakan dapatan terhadap kandungan teras dan kaedah kurikulum selari dengan prinsip dan teori Islam, walaubagaimanapun terdapat permasalah dari segi praktikal. Permasalahan ini mungkin berpunca daripada ketiadaan kefahaman sebenar terhadap kurikulum bersepadu secara konseptual. Keadaan ini merupakan faktor berlaku amalan dualisme secara berteruskan dalam sistem pendidikan di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Rahimah, Embong Ab. Aziz, Sulaiman Hanif, Md Lateh @ Junid Normila, Noruddin@Che Ahmad |
author_facet |
Rahimah, Embong Ab. Aziz, Sulaiman Hanif, Md Lateh @ Junid Normila, Noruddin@Che Ahmad |
author_sort |
Rahimah, Embong |
title |
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
title_short |
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
title_full |
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
title_fullStr |
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia |
title_sort |
amalan kurikulum bersepadu bagi sekolah islam di malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5963/ |
_version_ |
1726796975100133376 |
score |
13.211869 |