Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia

Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu duali...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rahimah, Embong, Ab. Aziz, Sulaiman, Hanif, Md Lateh @ Junid, Normila, Noruddin@Che Ahmad
Format: Article
Language:Malay
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5963/1/FH02-INSPIRE-18-22075.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5963/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Sistem Pendidikan Islam di Malaysia telah mengalami perubahan bersifat major semenjak tahun 1957. Perubahan terus berlaku mengikut keperluan pendidikan yang diperlukan masyarakat dan dipengaruhi keadaaan semasa. Satu daripada keperluan tersebut adalah kurikulum bersepadu bagi menyelesaikan isu dualism pendidikan berbentuk sekular moden dan agama tradisional. Persidangan Makkah 1977 menjadi pemangkin untuk merangka sistem pendidikan Islam yang sesuai dengan dunia moden melalui penyepaduan kurikulum dan Islamisasi ilmu. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis pengamalan kurikulum bersepadu di dua sekolah menengah Islam iaitu Al-Amin dan Imtiaz berasaskan empat aspek iaitu falsafah, kandungan kurikulum, kaedah penyepaduan, kaedah pengajaran dan kaedah penilaian. Kajian ini bersifat kualitatif dan deskriptif menggunakan tatacara analisis data secara induktif. Kajian mendapati bahawa terdapat keselarasan daripada segi falsafah dan matlamat antara cadangan Persidangan Makkah dan dua model institusi tersebut. Kajian juga mengemukakan dapatan terhadap kandungan teras dan kaedah kurikulum selari dengan prinsip dan teori Islam, walaubagaimanapun terdapat permasalah dari segi praktikal. Permasalahan ini mungkin berpunca daripada ketiadaan kefahaman sebenar terhadap kurikulum bersepadu secara konseptual. Keadaan ini merupakan faktor berlaku amalan dualisme secara berteruskan dalam sistem pendidikan di Malaysia.