Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar
Perkembangan e-pembelajaran amat memberangsangkan di semua peringkat pengajian. Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) telah membangunkan e-pembelajaran ataupun dikenali sebagai KeLiP pada tahun 2006. Walau bagaimanapun kesan e-pembelajaran terhadap pencapaian pelajar tiada penjelasan...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5717/1/FH02-FBK-18-14439.jpg http://eprints.unisza.edu.my/5717/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.5717 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.57172022-09-13T05:05:22Z http://eprints.unisza.edu.my/5717/ Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar Norasyikin, Osman Siti Salwa, Mohd Noor Khoirun Nisak, Mat Saad L Education (General) Perkembangan e-pembelajaran amat memberangsangkan di semua peringkat pengajian. Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) telah membangunkan e-pembelajaran ataupun dikenali sebagai KeLiP pada tahun 2006. Walau bagaimanapun kesan e-pembelajaran terhadap pencapaian pelajar tiada penjelasan lanjut. Oleh itu, kajian kuantitatif ini bertujuan untuk mengetahui sama ada KeLiP di UniSZA mampu untuk meningkatkan pencapaian pelajar cemerlang bahasa (PCB) dan pelajar kurang cemerlang bahasa (PKCB). Perbezaan pencapaian kedua kumpulan turut dikaji. Kajian ini merupakan kajian lapangan dan melibatkan seramai 69 orang pelajar diploma tahun satu di UniSZA yang mengambil kursus UBA 1022. Para pelajar terbabit telah belajar menerusi KeLiP selama 10 minggu. Kandungannya diambil daripada modul kursus UBA 1022 seterusnya dipersembahkan dalam bentuk elektronik di KeLiP. Pelbagai elemen multimedia dimasukkan ke dalam KeLiP antaranya gambar, suara, video dan pautan pantas. Ujian pra dan pasca telah dijalankan untuk menilai pencapaian pelajar. Dapatan kajian mendapati bahawa KeLiP mampu meningkatkan pencapaian PCB dan PKCB dengan peratus min sebanyak 26.545 peratus. Manakala PCB terus mengekalkan kecemerlangan berbanding PKCB dengan perbezaan min sebanyak 11.72 peratus. Kajian ini memberi gambaran bahawa penggunaan KeLiP mampu untuk meningkatkan pencapaian pelajar tanpa mengira latar belakang pelajar. Diharap dapatan kajian ini dapat menggalakkan penggunaan KeLiP dalam kalangan pelajar dan pensyarah. 2014-03 Article PeerReviewed image ms http://eprints.unisza.edu.my/5717/1/FH02-FBK-18-14439.jpg Norasyikin, Osman and Siti Salwa, Mohd Noor and Khoirun Nisak, Mat Saad (2014) Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar. Jurnal Teknologi, 67 (1). pp. 1-4. ISSN 2289-5434 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Norasyikin, Osman Siti Salwa, Mohd Noor Khoirun Nisak, Mat Saad Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
description |
Perkembangan e-pembelajaran amat memberangsangkan di semua peringkat pengajian. Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) telah membangunkan e-pembelajaran ataupun dikenali sebagai KeLiP pada tahun 2006. Walau bagaimanapun kesan e-pembelajaran terhadap pencapaian pelajar tiada penjelasan lanjut. Oleh itu, kajian kuantitatif ini bertujuan untuk mengetahui sama ada KeLiP di UniSZA mampu untuk meningkatkan pencapaian pelajar cemerlang bahasa (PCB) dan pelajar kurang cemerlang bahasa (PKCB). Perbezaan pencapaian kedua kumpulan turut dikaji. Kajian ini merupakan kajian lapangan dan melibatkan seramai 69 orang pelajar diploma tahun satu di UniSZA yang mengambil kursus UBA 1022. Para pelajar terbabit telah belajar menerusi KeLiP selama 10 minggu. Kandungannya diambil daripada modul kursus UBA 1022 seterusnya dipersembahkan dalam bentuk elektronik di KeLiP. Pelbagai elemen multimedia dimasukkan ke dalam KeLiP antaranya gambar, suara, video dan pautan pantas. Ujian pra dan pasca telah dijalankan untuk menilai pencapaian pelajar. Dapatan kajian mendapati bahawa KeLiP mampu meningkatkan pencapaian PCB dan PKCB dengan peratus min sebanyak 26.545 peratus. Manakala PCB terus mengekalkan kecemerlangan berbanding PKCB dengan perbezaan min sebanyak 11.72 peratus. Kajian ini memberi gambaran bahawa penggunaan KeLiP mampu untuk meningkatkan pencapaian pelajar tanpa mengira latar belakang pelajar. Diharap dapatan kajian ini dapat menggalakkan penggunaan KeLiP dalam kalangan pelajar dan pensyarah. |
format |
Article |
author |
Norasyikin, Osman Siti Salwa, Mohd Noor Khoirun Nisak, Mat Saad |
author_facet |
Norasyikin, Osman Siti Salwa, Mohd Noor Khoirun Nisak, Mat Saad |
author_sort |
Norasyikin, Osman |
title |
Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
title_short |
Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
title_full |
Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
title_fullStr |
Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
title_full_unstemmed |
Hubungan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Kelip Dengan Pencapaian Pelajar |
title_sort |
hubungan pembelajaran bahasa arab menerusi kelip dengan pencapaian pelajar |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/5717/1/FH02-FBK-18-14439.jpg http://eprints.unisza.edu.my/5717/ |
_version_ |
1744358536033337344 |
score |
13.211869 |