Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal

Kertas kajian ini akan membincangkan tentang pentaksiran untuk pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran pelajar dan pengajaran pensyarah di dalam bilik darjah. Kajian yang dipelopori oleh Black dan William pada tahun 1998 telah mendapat perhatian yang meluas di seluruh dunia. Objektif kajian ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yuslaini, Yunus, Kamarul Shukri, Mat Teh
Format: Book
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5138/1/FH02-FKI-16-06123.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5138/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.5138
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.51382023-03-19T06:12:58Z http://eprints.unisza.edu.my/5138/ Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal Yuslaini, Yunus Kamarul Shukri, Mat Teh L Education (General) LB Theory and practice of education Kertas kajian ini akan membincangkan tentang pentaksiran untuk pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran pelajar dan pengajaran pensyarah di dalam bilik darjah. Kajian yang dipelopori oleh Black dan William pada tahun 1998 telah mendapat perhatian yang meluas di seluruh dunia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti beberapa ciri amalan pentaksiran iaitu berkongsi objektif antara pensyarah dan pelajar, penyoalan lisan, memberikan maklum balas serta menggalakkan pentaksiran kendiri dan rakan sebaya. Kertas kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 29 item dengan menggunakan skala Likert 5 mata iaitu 1 = tidak diamalkan 2 - 3 - 4 - 5 = sangat diamalkan. Pensampelan adalah secara rawak yang terdiri daripada 40 orang pelajar daripada pelbagai unit dan semester di sebuah IPG. Hasil dapatan kajian bagi berkongsi objektif pembelajaran, penyoalan lisan dan pemberian maklum balas adalah tinggi, manakala pentaksiran kendiri dan rakan sebaya adalah sederhana. Justeru itu pentaksiran ini tidak begitu menular dan popular dalam kalangan pensyarah dan pelajar. 2015-12 Book PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5138/1/FH02-FKI-16-06123.pdf Yuslaini, Yunus and Kamarul Shukri, Mat Teh (2015) Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal. UNSPECIFIED, pp. 81-94.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Yuslaini, Yunus
Kamarul Shukri, Mat Teh
Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
description Kertas kajian ini akan membincangkan tentang pentaksiran untuk pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran pelajar dan pengajaran pensyarah di dalam bilik darjah. Kajian yang dipelopori oleh Black dan William pada tahun 1998 telah mendapat perhatian yang meluas di seluruh dunia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti beberapa ciri amalan pentaksiran iaitu berkongsi objektif antara pensyarah dan pelajar, penyoalan lisan, memberikan maklum balas serta menggalakkan pentaksiran kendiri dan rakan sebaya. Kertas kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 29 item dengan menggunakan skala Likert 5 mata iaitu 1 = tidak diamalkan 2 - 3 - 4 - 5 = sangat diamalkan. Pensampelan adalah secara rawak yang terdiri daripada 40 orang pelajar daripada pelbagai unit dan semester di sebuah IPG. Hasil dapatan kajian bagi berkongsi objektif pembelajaran, penyoalan lisan dan pemberian maklum balas adalah tinggi, manakala pentaksiran kendiri dan rakan sebaya adalah sederhana. Justeru itu pentaksiran ini tidak begitu menular dan popular dalam kalangan pensyarah dan pelajar.
format Book
author Yuslaini, Yunus
Kamarul Shukri, Mat Teh
author_facet Yuslaini, Yunus
Kamarul Shukri, Mat Teh
author_sort Yuslaini, Yunus
title Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
title_short Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
title_full Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
title_fullStr Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
title_full_unstemmed Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal
title_sort pentaksiran untuk pembelajaran: satu tinjauan awal
publishDate 2015
url http://eprints.unisza.edu.my/5138/1/FH02-FKI-16-06123.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5138/
_version_ 1806436505109921792
score 13.209306