Pentaksiran untuk pembelajaran: Satu tinjauan awal

Kertas kajian ini akan membincangkan tentang pentaksiran untuk pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran pelajar dan pengajaran pensyarah di dalam bilik darjah. Kajian yang dipelopori oleh Black dan William pada tahun 1998 telah mendapat perhatian yang meluas di seluruh dunia. Objektif kajian ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yuslaini, Yunus, Kamarul Shukri, Mat Teh
Format: Book
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5138/1/FH02-FKI-16-06123.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5138/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas kajian ini akan membincangkan tentang pentaksiran untuk pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran pelajar dan pengajaran pensyarah di dalam bilik darjah. Kajian yang dipelopori oleh Black dan William pada tahun 1998 telah mendapat perhatian yang meluas di seluruh dunia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti beberapa ciri amalan pentaksiran iaitu berkongsi objektif antara pensyarah dan pelajar, penyoalan lisan, memberikan maklum balas serta menggalakkan pentaksiran kendiri dan rakan sebaya. Kertas kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 29 item dengan menggunakan skala Likert 5 mata iaitu 1 = tidak diamalkan 2 - 3 - 4 - 5 = sangat diamalkan. Pensampelan adalah secara rawak yang terdiri daripada 40 orang pelajar daripada pelbagai unit dan semester di sebuah IPG. Hasil dapatan kajian bagi berkongsi objektif pembelajaran, penyoalan lisan dan pemberian maklum balas adalah tinggi, manakala pentaksiran kendiri dan rakan sebaya adalah sederhana. Justeru itu pentaksiran ini tidak begitu menular dan popular dalam kalangan pensyarah dan pelajar.