Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar

Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor, Amirul Fikri, Hamzah, Muhammadyazid, Mat Johari, Mohd Sani, Ismail
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual. Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS. Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang.