Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes

Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustafa, Che Omar, Siti Fatimah, Salleh
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1352/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.1352
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.13522020-11-12T06:36:15Z http://eprints.unisza.edu.my/1352/ Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh L Education (General) LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan yang dikenalpasti adalah kurangnya pengetahuan guru terhadap MBK di samping kurangnya kemahiran pedagogi dalam pengajaran bagi MBK. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti analisis keperluan guru resos bagi Program Pendidikan Inklusif (PPI) di negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai lima orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan menunjukkan kesemua responden bersetuju dan mencadangkan agar guru resos ditempatkan di kelas PPI. Melalui cadangan yang dikemukakan iaitu menempatkan guru resos di kelas PPI diharapkan kelemahan-kelemahan dalam kelas PPI dapat di atasi. 2018 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf Mustafa, Che Omar and Siti Fatimah, Salleh (2018) Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018, 01 Nov 2018, UNISZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
description Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan yang dikenalpasti adalah kurangnya pengetahuan guru terhadap MBK di samping kurangnya kemahiran pedagogi dalam pengajaran bagi MBK. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti analisis keperluan guru resos bagi Program Pendidikan Inklusif (PPI) di negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai lima orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan menunjukkan kesemua responden bersetuju dan mencadangkan agar guru resos ditempatkan di kelas PPI. Melalui cadangan yang dikemukakan iaitu menempatkan guru resos di kelas PPI diharapkan kelemahan-kelemahan dalam kelas PPI dapat di atasi.
format Conference or Workshop Item
author Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
author_facet Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
author_sort Mustafa, Che Omar
title Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
title_short Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
title_full Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
title_fullStr Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
title_full_unstemmed Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
title_sort keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: satu kajian kes
publishDate 2018
url http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1352/
_version_ 1683235009427668992
score 13.160551