Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza

Mempelajari bahasa Arab sebagai bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah kepada pelajar bukan penutur Arab, apatah lagi untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut dalam situasi bahasa ibunda,walaupun telah menggunakannya setiap hari di dalam ibadah khususnya solat. Justeru, Fakulti Pengajian Kont...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Normila, Noruddin@Che Ahmad, Nik Murshidah, Nik Din
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/1056/1/FH03-FKI-18-12761.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1056/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.1056
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.10562020-11-09T02:19:14Z http://eprints.unisza.edu.my/1056/ Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza Normila, Noruddin@Che Ahmad Nik Murshidah, Nik Din L Education (General) Mempelajari bahasa Arab sebagai bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah kepada pelajar bukan penutur Arab, apatah lagi untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut dalam situasi bahasa ibunda,walaupun telah menggunakannya setiap hari di dalam ibadah khususnya solat. Justeru, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam(FKI) Universiti SultanZainal Abidin (UniSZA),mengambil inisiatif mengadakan kursus al-Muhadathah sebagai matapelajaran wajib kepada semua pelajar semester pertama pengajian Islam. Tujuan kursus ini adalah untuk melahirkan pelajar yang mqmpu bertutur menggunakan bahasa Arab secara spontan, sekaligus menjadi asas kepada mereka untuk melangkah ke semester pengajian yang lebih tinggi dan mencabar. Kertas kerja ini bertujuan mengenalpasti faktor kejayaan pelajar dalam matapelajaran Maharat al-Muhadatahah hingga dapat mempraktikkannya dalam pertuturan mereka. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan mengenalpasti teknik yang sesuai digunakan dalam pengajaran Maharat Al-Muhadathah kepada pelajar yang bukan penutur jati bahasa Arab. Kajian ini memperolehi data melalui pendekatan kualitatif, ntenggunakan knedah temubual dan observasi di lapangan senlasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dapatan kajian menunjukknn bahawa terdapat empat faktor utama yang memberi kesan terhadap kejayaan pelajar untukbertutur menggunakan bahasa Arab secara spontan. Faktor-faktor tersebut adalah ( 1) sikap dan tindaknn proaktif pensyarah (2) sikap optimis dan motivasi pelajar (3) suasana pembelajaran di Unisza (4) kewujwdan sistem tel<nologi maklumat y ang memb antu pr o s e s p e mb elaj ar an. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1056/1/FH03-FKI-18-12761.pdf Normila, Noruddin@Che Ahmad and Nik Murshidah, Nik Din (2017) Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza. In: Seminar Bahasa Arab Kebangsaan 2017 (Sembara 2017), 6 November 2017, UNISZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Normila, Noruddin@Che Ahmad
Nik Murshidah, Nik Din
Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
description Mempelajari bahasa Arab sebagai bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah kepada pelajar bukan penutur Arab, apatah lagi untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut dalam situasi bahasa ibunda,walaupun telah menggunakannya setiap hari di dalam ibadah khususnya solat. Justeru, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam(FKI) Universiti SultanZainal Abidin (UniSZA),mengambil inisiatif mengadakan kursus al-Muhadathah sebagai matapelajaran wajib kepada semua pelajar semester pertama pengajian Islam. Tujuan kursus ini adalah untuk melahirkan pelajar yang mqmpu bertutur menggunakan bahasa Arab secara spontan, sekaligus menjadi asas kepada mereka untuk melangkah ke semester pengajian yang lebih tinggi dan mencabar. Kertas kerja ini bertujuan mengenalpasti faktor kejayaan pelajar dalam matapelajaran Maharat al-Muhadatahah hingga dapat mempraktikkannya dalam pertuturan mereka. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan mengenalpasti teknik yang sesuai digunakan dalam pengajaran Maharat Al-Muhadathah kepada pelajar yang bukan penutur jati bahasa Arab. Kajian ini memperolehi data melalui pendekatan kualitatif, ntenggunakan knedah temubual dan observasi di lapangan senlasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dapatan kajian menunjukknn bahawa terdapat empat faktor utama yang memberi kesan terhadap kejayaan pelajar untukbertutur menggunakan bahasa Arab secara spontan. Faktor-faktor tersebut adalah ( 1) sikap dan tindaknn proaktif pensyarah (2) sikap optimis dan motivasi pelajar (3) suasana pembelajaran di Unisza (4) kewujwdan sistem tel<nologi maklumat y ang memb antu pr o s e s p e mb elaj ar an.
format Conference or Workshop Item
author Normila, Noruddin@Che Ahmad
Nik Murshidah, Nik Din
author_facet Normila, Noruddin@Che Ahmad
Nik Murshidah, Nik Din
author_sort Normila, Noruddin@Che Ahmad
title Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
title_short Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
title_full Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
title_fullStr Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
title_full_unstemmed Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
title_sort analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas maharat al-muhadathah di unisza
publishDate 2017
url http://eprints.unisza.edu.my/1056/1/FH03-FKI-18-12761.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1056/
_version_ 1683234961144938496
score 13.160551