Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia

Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Suhana Saad,, Kartini Aboo Talib@Khalid,
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9186/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=6&ver=loc
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.9186
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.91862016-12-14T06:49:14Z http://journalarticle.ukm.my/9186/ Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia Suhana Saad, Kartini Aboo Talib@Khalid, Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan inovasi, pengurusan kerja yang efektif dan menghadapi pesaing. Kajian ini menilai sejauhmanakah kaizen diterapkan dalam syarikat Jepun di Malaysia dengan menggunakan kaedah temubual mendalam untuk mendapatkan maklumat dengan bekas pegawai kerajaan yang pernah berkhidmat di Jepun, bekas alumni serta pekerja kilang Sony di Pulau Pinang. Hasil temubual mendalam dengan 15 informan utama mendapati bahawa sebahagian prinsip kaizen telah berjaya diterapkan oleh pekerja dan organisai Malaysia seperti dalam hal memastikan kualiti dan produktiviti mencapai sasaran, pengurusan masa, mengaplikasikan sistem 5S (Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke), pengurusan aduan yang sistematik, dan konsep rin-gi. Bagaimanapun, terdapat tanggapan bahawa pekerja akan mendapat lebih imbuhan jika ketua mereka adalah sebangsa. Malah wujud tanggapan bahawa pangkat atasan adalah untuk orang Jepun sahaja walaupun pekerja tempatan mahir berbahasa Jepun. Kesimpulannya, selepas percubaan selama lebih tiga dekad, aplikasi budaya kerja Jepun tidak sepenuhnya berlaku dalam organisasi di negara masyarakat majmuk seperti Malaysia. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf Suhana Saad, and Kartini Aboo Talib@Khalid, (2015) Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 11 (6). pp. 1-10. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=6&ver=loc
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan inovasi, pengurusan kerja yang efektif dan menghadapi pesaing. Kajian ini menilai sejauhmanakah kaizen diterapkan dalam syarikat Jepun di Malaysia dengan menggunakan kaedah temubual mendalam untuk mendapatkan maklumat dengan bekas pegawai kerajaan yang pernah berkhidmat di Jepun, bekas alumni serta pekerja kilang Sony di Pulau Pinang. Hasil temubual mendalam dengan 15 informan utama mendapati bahawa sebahagian prinsip kaizen telah berjaya diterapkan oleh pekerja dan organisai Malaysia seperti dalam hal memastikan kualiti dan produktiviti mencapai sasaran, pengurusan masa, mengaplikasikan sistem 5S (Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke), pengurusan aduan yang sistematik, dan konsep rin-gi. Bagaimanapun, terdapat tanggapan bahawa pekerja akan mendapat lebih imbuhan jika ketua mereka adalah sebangsa. Malah wujud tanggapan bahawa pangkat atasan adalah untuk orang Jepun sahaja walaupun pekerja tempatan mahir berbahasa Jepun. Kesimpulannya, selepas percubaan selama lebih tiga dekad, aplikasi budaya kerja Jepun tidak sepenuhnya berlaku dalam organisasi di negara masyarakat majmuk seperti Malaysia.
format Article
author Suhana Saad,
Kartini Aboo Talib@Khalid,
spellingShingle Suhana Saad,
Kartini Aboo Talib@Khalid,
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
author_facet Suhana Saad,
Kartini Aboo Talib@Khalid,
author_sort Suhana Saad,
title Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
title_short Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
title_full Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
title_fullStr Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
title_full_unstemmed Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
title_sort implimentasi budaya kerja jepun dalam organisasi di malaysia
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9186/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=6&ver=loc
_version_ 1643737711560884224
score 13.18916