Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia

Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Munawar Ismail,, Zakaria Stapa,, Mohd Yusof Othman,, Mashitoh Yaacob,
Format: Article
Language:English
Published: Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6096/
http://www.ukm.my/jhadhari/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6096
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.60962016-12-14T06:40:22Z http://journalarticle.ukm.my/6096/ Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa, Mohd Yusof Othman, Mashitoh Yaacob, Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini menunjukkan bahawa masyarakat Islam di Malaysia memiliki nilai-nilai yang dinamik dan keistimewaannya yang tersendiri. Justeru, satu kajian telah dilaksanakan bagi melihat secara empirikal data-data yang menunjukkan hubungan antara nilai-nilai dinamik yang ada dalam diri bangsa Melayu dan hubungannya dengan nilai-nilai Islam yang telah diperoleh melalui pendidikan Islam yang berterusan di Malaysia. Artikel ini adalah berasaskan kajian kuantitatif yang bertujuan mengenal pasti sejauh manakah tahap pengetahuan Islam bangsa Melayu di Malaysia. Kajian yang menggunakan kaedah tinjauan dan temu bual ini melibatkan seramai 587 orang responden terdiri daripada belia-belia yang memiliki ijazah dan yang tidak memiliki ijazah. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Secara keseluruhan, hasil analisis kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan Islam responden adalah sangat tinggi oleh kedua-kedua kategori responden ini. Dapatan ini jelas menunjukkan bahawa sistem pendidikan Islam di Malaysia telah memberi kesan yang signifikan sekurang-kurangnya kepada penyerapan nilai-nilai asas Islam seperti akidah, syariah dan akhlak kepada belia Melayu di Malaysia. Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf Ahmad Munawar Ismail, and Zakaria Stapa, and Mohd Yusof Othman, and Mashitoh Yaacob, (2012) Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia. Jurnal Hadhari, Specia . pp. 37-50. ISSN 1985-6830 http://www.ukm.my/jhadhari/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini menunjukkan bahawa masyarakat Islam di Malaysia memiliki nilai-nilai yang dinamik dan keistimewaannya yang tersendiri. Justeru, satu kajian telah dilaksanakan bagi melihat secara empirikal data-data yang menunjukkan hubungan antara nilai-nilai dinamik yang ada dalam diri bangsa Melayu dan hubungannya dengan nilai-nilai Islam yang telah diperoleh melalui pendidikan Islam yang berterusan di Malaysia. Artikel ini adalah berasaskan kajian kuantitatif yang bertujuan mengenal pasti sejauh manakah tahap pengetahuan Islam bangsa Melayu di Malaysia. Kajian yang menggunakan kaedah tinjauan dan temu bual ini melibatkan seramai 587 orang responden terdiri daripada belia-belia yang memiliki ijazah dan yang tidak memiliki ijazah. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Secara keseluruhan, hasil analisis kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan Islam responden adalah sangat tinggi oleh kedua-kedua kategori responden ini. Dapatan ini jelas menunjukkan bahawa sistem pendidikan Islam di Malaysia telah memberi kesan yang signifikan sekurang-kurangnya kepada penyerapan nilai-nilai asas Islam seperti akidah, syariah dan akhlak kepada belia Melayu di Malaysia.
format Article
author Ahmad Munawar Ismail,
Zakaria Stapa,
Mohd Yusof Othman,
Mashitoh Yaacob,
spellingShingle Ahmad Munawar Ismail,
Zakaria Stapa,
Mohd Yusof Othman,
Mashitoh Yaacob,
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
author_facet Ahmad Munawar Ismail,
Zakaria Stapa,
Mohd Yusof Othman,
Mashitoh Yaacob,
author_sort Ahmad Munawar Ismail,
title Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
title_short Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
title_full Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
title_fullStr Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
title_full_unstemmed Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
title_sort islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa melayu di malaysia
publisher Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6096/
http://www.ukm.my/jhadhari/
_version_ 1643736646830522368
score 13.18916