Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
Baumrind (1966, 1967, 1991) secara konsisten menyifatkan prestasi tinggi akademik anak-anak berkorelasi positif dan signifikan dengan praktik gaya keibubapaan autoritatif berbanding permisif dan autoritarian. Artikel ini bertujuan menguji sejauhmana model Baumrind dapat diterima sebagai model asuhan...
Saved in:
Main Authors: | Nik Hairi Omar,, Azmi Abdul Manaf,, Ahmad Shazili Ayob, |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5015/1/hairi012.pdf http://journalarticle.ukm.my/5015/ http://pkukmweb.ukm.my/e-bangi/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Similar Items
-
Gaya keibubapaan terhadap pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
by: Razali, Siti Nurshahizan
Published: (2014) -
Peranan motivasi pembelajaran, gaya keibubapaan dan sikap dengan pencapaian akademik
by: Hamsari, Nurul Ain, et al.
Published: (2012) -
Hubungan antara konsep kendiri dan gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik pelajar
by: Uthirapathy, Vijayaletchumi S. P.
Published: (2009) -
Hubungan antara motivasi pembelajaran, gaya keibubapaan dan sikap dengan pencapaian akademik
by: Yahaya, Azizi, et al.
Published: (2008) -
Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
by: Sivanesan Palaniappa Pillai
Published: (2005)