Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi

Penyesuaian diri merupakan proses yang sering dialami dalam kitaran hidup sesaorang manusia yang mengalami perubahan persekitaran.Impak keberkesanan penyesuaian diri mempengaruhi kehidupan harian individu. Dalam konteks pelajar,penyesuaian diri dengan persekitaran universiti adalah untuk mencapai ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nasrudin Subhi,, Lee, Chui Pei, Salina Nen,, Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor,, Khadijah Alavi,, Norulhuda Sarnon,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4518/1/7-Nasrudin_Subhi_et_al.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4518/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.4518
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.45182016-12-14T06:36:15Z http://journalarticle.ukm.my/4518/ Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi Nasrudin Subhi, Lee, Chui Pei Salina Nen, Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor, Khadijah Alavi, Norulhuda Sarnon, Penyesuaian diri merupakan proses yang sering dialami dalam kitaran hidup sesaorang manusia yang mengalami perubahan persekitaran.Impak keberkesanan penyesuaian diri mempengaruhi kehidupan harian individu. Dalam konteks pelajar,penyesuaian diri dengan persekitaran universiti adalah untuk mencapai matlamat kecemerlangan dalam pembelajaran. Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji keberkesanan penyesuaian diri pelajar serta cara gaya tindak terhadap masalah yang berlaku dalam hidup mereka. Kajian ini menggunakan alat ujian student adaptation college questionnaires shortened version (SACQ) (21-items) dan coping invetory for stressful situations ( CISS-21). Seramai 96 orang pelajar yang berasal dari Sabah dan Sarawak di kampus UKM, Bangi telah mengisi soal selidik yang telah diedarkan. keputusan kajian ini menunjukkan bahawa penyesuaian diri pelajar mempunyai perkaitan signifikan dengan ketiga-tiga gaya tindak iaitu cara gaya tindak pengelakan,berorentasi tugasan dan berorentasi emosi. Hasil dapatan boleh dimanfaatkan oleh institusi pendidikan dan kaunselor dimana mereka boleh membantu pelajar menyesuaikan diri dalam keadaan persekitaran di universiti yang berlainan dengan lebih mudah dan cepat. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2011-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4518/1/7-Nasrudin_Subhi_et_al.pdf Nasrudin Subhi, and Lee, Chui Pei and Salina Nen, and Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor, and Khadijah Alavi, and Norulhuda Sarnon, (2011) Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi. Jurnal Personalia Pelajar (14). pp. 69-79. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Penyesuaian diri merupakan proses yang sering dialami dalam kitaran hidup sesaorang manusia yang mengalami perubahan persekitaran.Impak keberkesanan penyesuaian diri mempengaruhi kehidupan harian individu. Dalam konteks pelajar,penyesuaian diri dengan persekitaran universiti adalah untuk mencapai matlamat kecemerlangan dalam pembelajaran. Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji keberkesanan penyesuaian diri pelajar serta cara gaya tindak terhadap masalah yang berlaku dalam hidup mereka. Kajian ini menggunakan alat ujian student adaptation college questionnaires shortened version (SACQ) (21-items) dan coping invetory for stressful situations ( CISS-21). Seramai 96 orang pelajar yang berasal dari Sabah dan Sarawak di kampus UKM, Bangi telah mengisi soal selidik yang telah diedarkan. keputusan kajian ini menunjukkan bahawa penyesuaian diri pelajar mempunyai perkaitan signifikan dengan ketiga-tiga gaya tindak iaitu cara gaya tindak pengelakan,berorentasi tugasan dan berorentasi emosi. Hasil dapatan boleh dimanfaatkan oleh institusi pendidikan dan kaunselor dimana mereka boleh membantu pelajar menyesuaikan diri dalam keadaan persekitaran di universiti yang berlainan dengan lebih mudah dan cepat.
format Article
author Nasrudin Subhi,
Lee, Chui Pei
Salina Nen,
Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor,
Khadijah Alavi,
Norulhuda Sarnon,
spellingShingle Nasrudin Subhi,
Lee, Chui Pei
Salina Nen,
Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor,
Khadijah Alavi,
Norulhuda Sarnon,
Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
author_facet Nasrudin Subhi,
Lee, Chui Pei
Salina Nen,
Norshaffika Izzaty Zaiedy Nor,
Khadijah Alavi,
Norulhuda Sarnon,
author_sort Nasrudin Subhi,
title Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
title_short Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
title_full Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
title_fullStr Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
title_full_unstemmed Penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malasia, Bangi
title_sort penyesuaian diri dan cara gaya tindak pelajar sabah dan sarawak di universiti kebangsaan malasia, bangi
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/4518/1/7-Nasrudin_Subhi_et_al.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4518/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/
_version_ 1643736102191759360
score 13.209306