Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme

Permasalahan fonologi yang dialami oleh kanak-kanak Autisme (ASD) telah memberi kesukaran untuk menuturkan sesebuah perkataan dengan jelas. Pertuturan yang dikemukakan juga telah berlaku pengguguran segmen dalam sesebuah perkataan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis bunyi konson...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nazrul Muhamin Abdul Aziz,, Sharifah Raihan Syed Jaafar,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23861/1/Gema%20Online_24_2_6.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23861/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1711
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.23861
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.238612024-07-22T06:07:16Z http://journalarticle.ukm.my/23861/ Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme Nazrul Muhamin Abdul Aziz, Sharifah Raihan Syed Jaafar, Permasalahan fonologi yang dialami oleh kanak-kanak Autisme (ASD) telah memberi kesukaran untuk menuturkan sesebuah perkataan dengan jelas. Pertuturan yang dikemukakan juga telah berlaku pengguguran segmen dalam sesebuah perkataan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis bunyi konsonan dan vokal yang terlibat dalam strategi pengguguran. Seterusnya, menjelaskan jenis-jenis strategi pengguguran dalam pertuturan bahasa Melayu oleh kanak-kanak ASD. Akhir sekali, kajian ini meneliti peranan kekangan *KOMPLEKS dalam teori Optimaliti (TO) bagi setiap strategi pengguguran yang berlaku. Data kajian telah diperolehi menerusi kajian lapangan di Makmal Pembelajaran Autisme, Universiti Kebangsaan Malaysia (MPAUKM) melibatkan kaedah pemerhatian turut serta dan ujian pertuturan dengan menggunakan set Ujian Proses Fonologi ASD (UPFA). Kajian kes ini melibatkan tiga orang kanak-kanak ASD yang mempunyai masalah fonologi dalam tiga tahap kritikal yang berbeza iaitu rendah (ASD1), sederhana (ASD2) dan tinggi (ASD3). Hasil dapatan menunjukkan bahawa terdapat tujuh strategi melibatkan pengguguran segmen, iaitu pengguguran konsonan dalam suku kata kompleks, pengguguran konsonan frikatif, pengguguran konsonan getaran [r], pengguguran konsonan daerah velar, pengguguran konsonan daerah glotal, pengguguran vokal diftong dan pengguguran suku kata. Selain itu, peranan penting kekangan MAKS-IO, CYWYDD(CYW) dan *Containment telah mengawal pengguguran sesuatu segmen sehingga mengubah struktur suku kata asli. Namun, kekangan *KOMPLEKS yang menjadi induk utama kepada kekangan yang membenarkan pengguguran segmen yang mengandungi fitur dan suku kata kompleks. Hasil kajian ini dapat memberikan input tambahan kepada ibu bapa dan guru MPAUKM yang mengendalikan kanak kanak ASD yang mempunyai masalah fonologi. Secara tidak langsung, dapatan ini juga dapat memberi galakan intervensi pertuturan yang bersesuaian melibatkan alat artikulasi kanak-kanak ASD. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23861/1/Gema%20Online_24_2_6.pdf Nazrul Muhamin Abdul Aziz, and Sharifah Raihan Syed Jaafar, (2024) Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme. GEMA: Online Journal of Language Studies, 24 (2). pp. 93-116. ISSN 1675-8021 https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1711
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Permasalahan fonologi yang dialami oleh kanak-kanak Autisme (ASD) telah memberi kesukaran untuk menuturkan sesebuah perkataan dengan jelas. Pertuturan yang dikemukakan juga telah berlaku pengguguran segmen dalam sesebuah perkataan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis bunyi konsonan dan vokal yang terlibat dalam strategi pengguguran. Seterusnya, menjelaskan jenis-jenis strategi pengguguran dalam pertuturan bahasa Melayu oleh kanak-kanak ASD. Akhir sekali, kajian ini meneliti peranan kekangan *KOMPLEKS dalam teori Optimaliti (TO) bagi setiap strategi pengguguran yang berlaku. Data kajian telah diperolehi menerusi kajian lapangan di Makmal Pembelajaran Autisme, Universiti Kebangsaan Malaysia (MPAUKM) melibatkan kaedah pemerhatian turut serta dan ujian pertuturan dengan menggunakan set Ujian Proses Fonologi ASD (UPFA). Kajian kes ini melibatkan tiga orang kanak-kanak ASD yang mempunyai masalah fonologi dalam tiga tahap kritikal yang berbeza iaitu rendah (ASD1), sederhana (ASD2) dan tinggi (ASD3). Hasil dapatan menunjukkan bahawa terdapat tujuh strategi melibatkan pengguguran segmen, iaitu pengguguran konsonan dalam suku kata kompleks, pengguguran konsonan frikatif, pengguguran konsonan getaran [r], pengguguran konsonan daerah velar, pengguguran konsonan daerah glotal, pengguguran vokal diftong dan pengguguran suku kata. Selain itu, peranan penting kekangan MAKS-IO, CYWYDD(CYW) dan *Containment telah mengawal pengguguran sesuatu segmen sehingga mengubah struktur suku kata asli. Namun, kekangan *KOMPLEKS yang menjadi induk utama kepada kekangan yang membenarkan pengguguran segmen yang mengandungi fitur dan suku kata kompleks. Hasil kajian ini dapat memberikan input tambahan kepada ibu bapa dan guru MPAUKM yang mengendalikan kanak kanak ASD yang mempunyai masalah fonologi. Secara tidak langsung, dapatan ini juga dapat memberi galakan intervensi pertuturan yang bersesuaian melibatkan alat artikulasi kanak-kanak ASD.
format Article
author Nazrul Muhamin Abdul Aziz,
Sharifah Raihan Syed Jaafar,
spellingShingle Nazrul Muhamin Abdul Aziz,
Sharifah Raihan Syed Jaafar,
Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
author_facet Nazrul Muhamin Abdul Aziz,
Sharifah Raihan Syed Jaafar,
author_sort Nazrul Muhamin Abdul Aziz,
title Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
title_short Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
title_full Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
title_fullStr Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
title_full_unstemmed Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
title_sort strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23861/1/Gema%20Online_24_2_6.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23861/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1711
_version_ 1805885798269059072
score 13.18916