Strategi fonologi pengguguran dalam pertuturan kanak-kanak autisme
Permasalahan fonologi yang dialami oleh kanak-kanak Autisme (ASD) telah memberi kesukaran untuk menuturkan sesebuah perkataan dengan jelas. Pertuturan yang dikemukakan juga telah berlaku pengguguran segmen dalam sesebuah perkataan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis bunyi konson...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23861/1/Gema%20Online_24_2_6.pdf http://journalarticle.ukm.my/23861/ https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1711 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Permasalahan fonologi yang dialami oleh kanak-kanak Autisme (ASD) telah memberi kesukaran
untuk menuturkan sesebuah perkataan dengan jelas. Pertuturan yang dikemukakan juga telah
berlaku pengguguran segmen dalam sesebuah perkataan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk
menganalisis bunyi konsonan dan vokal yang terlibat dalam strategi pengguguran. Seterusnya,
menjelaskan jenis-jenis strategi pengguguran dalam pertuturan bahasa Melayu oleh kanak-kanak
ASD. Akhir sekali, kajian ini meneliti peranan kekangan *KOMPLEKS dalam teori Optimaliti
(TO) bagi setiap strategi pengguguran yang berlaku. Data kajian telah diperolehi menerusi kajian
lapangan di Makmal Pembelajaran Autisme, Universiti Kebangsaan Malaysia (MPAUKM)
melibatkan kaedah pemerhatian turut serta dan ujian pertuturan dengan menggunakan set Ujian
Proses Fonologi ASD (UPFA). Kajian kes ini melibatkan tiga orang kanak-kanak ASD yang
mempunyai masalah fonologi dalam tiga tahap kritikal yang berbeza iaitu rendah (ASD1),
sederhana (ASD2) dan tinggi (ASD3). Hasil dapatan menunjukkan bahawa terdapat tujuh strategi
melibatkan pengguguran segmen, iaitu pengguguran konsonan dalam suku kata kompleks,
pengguguran konsonan frikatif, pengguguran konsonan getaran [r], pengguguran konsonan daerah
velar, pengguguran konsonan daerah glotal, pengguguran vokal diftong dan pengguguran suku
kata. Selain itu, peranan penting kekangan MAKS-IO, CYWYDD(CYW) dan *Containment telah
mengawal pengguguran sesuatu segmen sehingga mengubah struktur suku kata asli. Namun,
kekangan *KOMPLEKS yang menjadi induk utama kepada kekangan yang membenarkan
pengguguran segmen yang mengandungi fitur dan suku kata kompleks. Hasil kajian ini dapat
memberikan input tambahan kepada ibu bapa dan guru MPAUKM yang mengendalikan kanak
kanak ASD yang mempunyai masalah fonologi. Secara tidak langsung, dapatan ini juga dapat
memberi galakan intervensi pertuturan yang bersesuaian melibatkan alat artikulasi kanak-kanak
ASD. |
---|