Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum

Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran Sejarah merupakan satu bidang yang meluas terutamanya di peringkat fasa persekolahan. Dalam konteks ini, perwatakan guru sememangnya memainkan peranan penting sebagai watak utama dalam memastikan sesi pengajaran dan pembelajaran(PdP) dapat dilaksa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Nasran Mohd Zahari,, Ahamad Jama’Amin Yang,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23803/1/ST%208.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23803/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/34
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.23803
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.238032024-07-10T08:00:16Z http://journalarticle.ukm.my/23803/ Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum Ahmad Nasran Mohd Zahari, Ahamad Jama’Amin Yang, Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran Sejarah merupakan satu bidang yang meluas terutamanya di peringkat fasa persekolahan. Dalam konteks ini, perwatakan guru sememangnya memainkan peranan penting sebagai watak utama dalam memastikan sesi pengajaran dan pembelajaran(PdP) dapat dilaksanakan secara menyeluruh seiring dengan matlamat yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kertas kerja ini dilaksanakan berdasarkan objektif utama kajian untuk memperincikan strategi pengajaran guru sejarah sekolah rendah dalam membudayakan nilai patriotisme serta dihubungkaitkan dengan isu dan cabaran dalam konteks pembudayaannya melalui mata pelajaran Sejarah dengan menggunakan pendekatan kualitatif berdasarkan tinjauan kajian literatur. Sorotan literatur turut mendapati bahawa strategi pembudayaan nilai patriotisme oleh guru melalui mata pelajaran Sejarah ialah dengan memberi penekanan terhadap konteks seperti aktiviti pembelajaran, penjelasan dan penegasan nilai, latihan dan soal jawab nilai serta contoh teladan yang baik sebagai teras utama pembudayaan. Tinjauan kajian literatur juga menunjukkan isu dan cabaran seperti faktor kekangan masa PdP, tingkah laku murid sepanjang PdP berlangsung dan kekurangan variasi aktiviti pembelajaran turut menjadi penghalang dalam mencapai keberhasilan. Justeru, pendedahan yang diperoleh daripada tinjauan kajian literatur ini mendapati bahawa suatu gambaran jelas dapat dilihat terhadap tahap keberkesanan dalam usaha meningkatkan konteks pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran Sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23803/1/ST%208.pdf Ahmad Nasran Mohd Zahari, and Ahamad Jama’Amin Yang, (2024) Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum. Jurnal Wacana Sarjana, 8 (1). pp. 1-10. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/34
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran Sejarah merupakan satu bidang yang meluas terutamanya di peringkat fasa persekolahan. Dalam konteks ini, perwatakan guru sememangnya memainkan peranan penting sebagai watak utama dalam memastikan sesi pengajaran dan pembelajaran(PdP) dapat dilaksanakan secara menyeluruh seiring dengan matlamat yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kertas kerja ini dilaksanakan berdasarkan objektif utama kajian untuk memperincikan strategi pengajaran guru sejarah sekolah rendah dalam membudayakan nilai patriotisme serta dihubungkaitkan dengan isu dan cabaran dalam konteks pembudayaannya melalui mata pelajaran Sejarah dengan menggunakan pendekatan kualitatif berdasarkan tinjauan kajian literatur. Sorotan literatur turut mendapati bahawa strategi pembudayaan nilai patriotisme oleh guru melalui mata pelajaran Sejarah ialah dengan memberi penekanan terhadap konteks seperti aktiviti pembelajaran, penjelasan dan penegasan nilai, latihan dan soal jawab nilai serta contoh teladan yang baik sebagai teras utama pembudayaan. Tinjauan kajian literatur juga menunjukkan isu dan cabaran seperti faktor kekangan masa PdP, tingkah laku murid sepanjang PdP berlangsung dan kekurangan variasi aktiviti pembelajaran turut menjadi penghalang dalam mencapai keberhasilan. Justeru, pendedahan yang diperoleh daripada tinjauan kajian literatur ini mendapati bahawa suatu gambaran jelas dapat dilihat terhadap tahap keberkesanan dalam usaha meningkatkan konteks pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran Sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah.
format Article
author Ahmad Nasran Mohd Zahari,
Ahamad Jama’Amin Yang,
spellingShingle Ahmad Nasran Mohd Zahari,
Ahamad Jama’Amin Yang,
Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
author_facet Ahmad Nasran Mohd Zahari,
Ahamad Jama’Amin Yang,
author_sort Ahmad Nasran Mohd Zahari,
title Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
title_short Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
title_full Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
title_fullStr Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
title_full_unstemmed Pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
title_sort pembudayaan nilai patriotisme melalui mata pelajaran sejarah dalam strategi pengajaran guru sekolah rendah : satu tinjauan umum
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23803/1/ST%208.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23803/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/34
_version_ 1805885788991258624
score 13.211869