Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan

Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sukor Beram,, Marinah Awang,, Ramlee Ismail,, Norzalina Noor,, Norhayati Yusoff,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22810/
https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.22810
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.228102024-01-04T04:57:26Z http://journalarticle.ukm.my/22810/ Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan Sukor Beram, Marinah Awang, Ramlee Ismail, Norzalina Noor, Norhayati Yusoff, Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tunjang kepimpinan pendidikan. Kajian yang lebih menyeluruh terhadap pemimpin pendidikan adalah diperlukan bagi meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan pendidikan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan kesepakatan pakar terhadap konstruk kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan di kolej matrikulasi menggunakan Fuzzy Delphi Method (FDM). Satu instrumen yang mengandungi senarai elemen kompetensi kepimpinan profesional dikemukakan kepada seramai 30 orang pakar daripada pelbagai bidang dan latarbelakang kepimpinan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa panel pakar bersetuju dengan konstruk dan elemen kompetensi kepimpinan profesional yang dicadangkan. Nilai threshold kesemua 13 elemen yang diuji memenuhi syarat d≤0.2, memperoleh kesepakatan pakar melebihi 75% dengan nilai antara 93% sehingga 100% persetujuan, dan melepasi syarat nilai alpha cut melebihi 0.5 (α-cut≥0.5) iaitu dengan nilai antara 0.886 hingga 0.940. Proses defuzzification yang dijalankan menerusi FDM juga telah menyusun semula semua elemen berdasarkan pangkatan yang dipersetujui oleh pakar. Kajian ini turut mengetengahkan empat elemen baharu iaitu keupayaan memimpin, membuat keputusan berasaskan data, keupayaan penulisan pelaporan dan kemahiran pengetahuan baharu dalam konsteks kompetensi kepimpinan profesional yang melibatkan pemimpin pertengahan pendidikan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf Sukor Beram, and Marinah Awang, and Ramlee Ismail, and Norzalina Noor, and Norhayati Yusoff, (2023) Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan. Jurnal Pengurusan, 68 . pp. 1-13. ISSN 0127-2713 https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tunjang kepimpinan pendidikan. Kajian yang lebih menyeluruh terhadap pemimpin pendidikan adalah diperlukan bagi meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan pendidikan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan kesepakatan pakar terhadap konstruk kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan di kolej matrikulasi menggunakan Fuzzy Delphi Method (FDM). Satu instrumen yang mengandungi senarai elemen kompetensi kepimpinan profesional dikemukakan kepada seramai 30 orang pakar daripada pelbagai bidang dan latarbelakang kepimpinan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa panel pakar bersetuju dengan konstruk dan elemen kompetensi kepimpinan profesional yang dicadangkan. Nilai threshold kesemua 13 elemen yang diuji memenuhi syarat d≤0.2, memperoleh kesepakatan pakar melebihi 75% dengan nilai antara 93% sehingga 100% persetujuan, dan melepasi syarat nilai alpha cut melebihi 0.5 (α-cut≥0.5) iaitu dengan nilai antara 0.886 hingga 0.940. Proses defuzzification yang dijalankan menerusi FDM juga telah menyusun semula semua elemen berdasarkan pangkatan yang dipersetujui oleh pakar. Kajian ini turut mengetengahkan empat elemen baharu iaitu keupayaan memimpin, membuat keputusan berasaskan data, keupayaan penulisan pelaporan dan kemahiran pengetahuan baharu dalam konsteks kompetensi kepimpinan profesional yang melibatkan pemimpin pertengahan pendidikan.
format Article
author Sukor Beram,
Marinah Awang,
Ramlee Ismail,
Norzalina Noor,
Norhayati Yusoff,
spellingShingle Sukor Beram,
Marinah Awang,
Ramlee Ismail,
Norzalina Noor,
Norhayati Yusoff,
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
author_facet Sukor Beram,
Marinah Awang,
Ramlee Ismail,
Norzalina Noor,
Norhayati Yusoff,
author_sort Sukor Beram,
title Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
title_short Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
title_full Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
title_fullStr Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
title_full_unstemmed Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
title_sort kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22810/
https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
_version_ 1787521544180727808
score 13.160551