Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua

Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penamb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noorizah Mohd Noor,, Kemboja Ismail,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2008
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2269/
http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%208%20%282%29%202008/page19_31.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.2269
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.22692016-12-14T06:31:08Z http://journalarticle.ukm.my/2269/ Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua Noorizah Mohd Noor, Kemboja Ismail, Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penambahannya, manakala pandangan kedua meliputi konstruksi makna dan perubahan pemahaman secara peribadi. Kajian-kajian berkaitan yang lain juga mendapati pandangan yang sama dengan dua pandangan di atas. Bagaimanapun, kajian-kajian tersebut tidak menunjukkan wujudnya kesepakatan pandangan dalam memahami makna sebenar konsepsi pelajar terhadap pembelajaran. Ini disebabkan oleh wujudnya kepelbagaian cara pembelajaran yang telah menghasilkan kepelbagaian konsepsi pembelajaran. Justru, kajian ini akan mengutarakan hasil dapatan yang dijalankan ke atas sekumpulan pelajar ‘Limited English Proficiency’ (LEP) di sebuah institusi pengajian tinggi awam terhadap konsepsi pembacaan dalam konteks pembacaan dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Menerusi soalan terbuka dan tinjauan, dapatan menunjukan terdapat persamaan dan juga perbezaan kualitatif pada konsepsi pembelajaran pelajar LEP. Seterusnya, implikasi hasil dapatan ke atas pengajaran dan pembelajaran pembacaan dalam bahasa kedua juga akan di bincangkan. Penerbit UKM 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf Noorizah Mohd Noor, and Kemboja Ismail, (2008) Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. GEMA: Online Journal of Language Studies, 8 (2). pp. 19-31. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%208%20%282%29%202008/page19_31.pdf
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penambahannya, manakala pandangan kedua meliputi konstruksi makna dan perubahan pemahaman secara peribadi. Kajian-kajian berkaitan yang lain juga mendapati pandangan yang sama dengan dua pandangan di atas. Bagaimanapun, kajian-kajian tersebut tidak menunjukkan wujudnya kesepakatan pandangan dalam memahami makna sebenar konsepsi pelajar terhadap pembelajaran. Ini disebabkan oleh wujudnya kepelbagaian cara pembelajaran yang telah menghasilkan kepelbagaian konsepsi pembelajaran. Justru, kajian ini akan mengutarakan hasil dapatan yang dijalankan ke atas sekumpulan pelajar ‘Limited English Proficiency’ (LEP) di sebuah institusi pengajian tinggi awam terhadap konsepsi pembacaan dalam konteks pembacaan dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Menerusi soalan terbuka dan tinjauan, dapatan menunjukan terdapat persamaan dan juga perbezaan kualitatif pada konsepsi pembelajaran pelajar LEP. Seterusnya, implikasi hasil dapatan ke atas pengajaran dan pembelajaran pembacaan dalam bahasa kedua juga akan di bincangkan.
format Article
author Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
spellingShingle Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
author_facet Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
author_sort Noorizah Mohd Noor,
title Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_short Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_full Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_fullStr Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_full_unstemmed Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_sort konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam bahasa inggeris sebagai bahasa kedua
publisher Penerbit UKM
publishDate 2008
url http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2269/
http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%208%20%282%29%202008/page19_31.pdf
_version_ 1643735321621299200
score 13.2014675