Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL

Pentaksiran merupakan aspek terpenting dalam sistem pendidikan. Selain isu pengajaran, isu pentaksiran juga perlu dititikberatkan kerana ia berkait rapat dengan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti bentuk gaya pengajaran guru pendidikan Islam apabil...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norwati Abu Baka,, Mohd Isa Hamzah,, Ab. Halim Tamuri,, Zetty Nurzuliana Rashed,, Nurussa’edah Hj Abu Bakar,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21898/1/63834-211308-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21898/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/archive
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.21898
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.218982023-07-18T03:51:21Z http://journalarticle.ukm.my/21898/ Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL Norwati Abu Baka, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, Zetty Nurzuliana Rashed, Nurussa’edah Hj Abu Bakar, Pentaksiran merupakan aspek terpenting dalam sistem pendidikan. Selain isu pengajaran, isu pentaksiran juga perlu dititikberatkan kerana ia berkait rapat dengan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti bentuk gaya pengajaran guru pendidikan Islam apabila pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (PKSuP) dilaksanakan dalam matapelajara Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang menggunakan pendekatan kualitatif. Peserta kajian dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan, yang melibatkan tujuh orang guru Pendidikan Islam. Data diperoleh melalui: i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non-participant dan iii) bukti dokumen. Dapatan menunjukkan bahawa gaya pengajaran gurur pendidikan Islam (GPI) diantaranya ialah, pengajaran berpusatkan pelajar, pengajaran lebih bersistemtik dan berlakunya bimbingan berterusan.  Secara keseluruhannya dapatan kajian menunujukkan bahawa PKSuP (SBAfL) memberi pengaruh yang positif terhadap gaya pengajaran GPI. Oleh yang demikian, perlaksanaan SBAfL perlu diimplementasikan secara konsisten dan menyeluruh demi meningkatkan dan memantapkan lagi kualiti pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam dalam semua peringkat persekolahan. Dapatan kajian ini secara   umumnya   diharap   akan   dapat   membantu pihak   yang   berkepentingan untuk meningkatkan dan memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di negara Brunei Darussalam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21898/1/63834-211308-1-SM.pdf Norwati Abu Baka, and Mohd Isa Hamzah, and Ab. Halim Tamuri, and Zetty Nurzuliana Rashed, and Nurussa’edah Hj Abu Bakar, (2023) Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 24 (1). pp. 43-52. ISSN 1511-8393 https://ejournal.ukm.my/malim/issue/archive
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pentaksiran merupakan aspek terpenting dalam sistem pendidikan. Selain isu pengajaran, isu pentaksiran juga perlu dititikberatkan kerana ia berkait rapat dengan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti bentuk gaya pengajaran guru pendidikan Islam apabila pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (PKSuP) dilaksanakan dalam matapelajara Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang menggunakan pendekatan kualitatif. Peserta kajian dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan, yang melibatkan tujuh orang guru Pendidikan Islam. Data diperoleh melalui: i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non-participant dan iii) bukti dokumen. Dapatan menunjukkan bahawa gaya pengajaran gurur pendidikan Islam (GPI) diantaranya ialah, pengajaran berpusatkan pelajar, pengajaran lebih bersistemtik dan berlakunya bimbingan berterusan.  Secara keseluruhannya dapatan kajian menunujukkan bahawa PKSuP (SBAfL) memberi pengaruh yang positif terhadap gaya pengajaran GPI. Oleh yang demikian, perlaksanaan SBAfL perlu diimplementasikan secara konsisten dan menyeluruh demi meningkatkan dan memantapkan lagi kualiti pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam dalam semua peringkat persekolahan. Dapatan kajian ini secara   umumnya   diharap   akan   dapat   membantu pihak   yang   berkepentingan untuk meningkatkan dan memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di negara Brunei Darussalam.
format Article
author Norwati Abu Baka,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
Zetty Nurzuliana Rashed,
Nurussa’edah Hj Abu Bakar,
spellingShingle Norwati Abu Baka,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
Zetty Nurzuliana Rashed,
Nurussa’edah Hj Abu Bakar,
Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
author_facet Norwati Abu Baka,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
Zetty Nurzuliana Rashed,
Nurussa’edah Hj Abu Bakar,
author_sort Norwati Abu Baka,
title Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
title_short Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
title_full Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
title_fullStr Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
title_full_unstemmed Gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era SBAFL
title_sort gaya pengajaran guru pendidikan islam di sekolah menengah negara brunei darussalam di era sbafl
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/21898/1/63834-211308-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21898/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/archive
_version_ 1772812461121994752
score 13.160551