Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab
Persekitaran bahasa Arab sebagai bahasa asing dalam kajian ini adalah melalui komponen psikososial iaitu elemen kesepaduan pelajar, sokongan guru, penglibatan pelajar, sikap pelajar berorientasikan tugasan, kerjasama antara pelajar dan layanan adil guru. Pembelajaran bahasa Arab yang tidak kondu...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20812/1/59093-196303-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20812/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.20812 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.208122022-12-20T09:12:48Z http://journalarticle.ukm.my/20812/ Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab Harun Baharudin, Fatin Hamimah Rosli, Noorazi Rani, Persekitaran bahasa Arab sebagai bahasa asing dalam kajian ini adalah melalui komponen psikososial iaitu elemen kesepaduan pelajar, sokongan guru, penglibatan pelajar, sikap pelajar berorientasikan tugasan, kerjasama antara pelajar dan layanan adil guru. Pembelajaran bahasa Arab yang tidak kondusif ditambah dengan penglibatan murid yang tidak aktif menjadikan pembelajaran bahasa Arab secara komunikatif tidak dapat diperkasakan.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persekitaran bahasa dalam kalangan pelajar dan keterlibatan mereka dalam menggunakan bahasa Arab. Kajian ini juga melihat hubungan persekitaran bahasa Arab dan keterlibatan pelajar menggunakan bahasa Arab di dalam kelas dan juga di luar kelas. Seramai 331 daripada 2400 orang pelajar tingkatan empat di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Selangor dipilih sebagai sampel kajian. Kajian kuantitatif ini menerusi kaedah tinjauan menggunakan instrumen soal selidik yang diadaptasi dan diubah suai daripada kajian lepas. Analisis data deskriptif dan inferensi kajian ini menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 23. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran bahasa dalam kalangan pelajar berada pada tahap sederhana tinggi (min= 3.87, sisihan piawai= 0.50). Bagi tahap keterlibatan pelajar dalam menggunakan bahasa Arab berada pada tahap sederhana tinggi (min= 3.40, sisihan piawai= 0.59). Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dengan kekuatan positif antara persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar menggunakan bahasa Arab (r=0.65). Dapatan kajian ini membuktikan bahawa pelajar SABK di Selangor mempunyai persekitaran bahasa yang membantu penglibatan pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab walupun didapati kurang mempraktikkan penggunaan bahasa Arab di luar waktu pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini berkepentingan kepada KPM agar dapat merangka dan merancang aktiviti yang mendorong keterlibatan pelajar menggunakan bahasa Arab dalam meningkatkan penguasaan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20812/1/59093-196303-1-PB.pdf Harun Baharudin, and Fatin Hamimah Rosli, and Noorazi Rani, (2022) Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 151-162. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Persekitaran bahasa Arab sebagai bahasa asing dalam kajian ini adalah melalui komponen psikososial iaitu elemen
kesepaduan pelajar, sokongan guru, penglibatan pelajar, sikap pelajar berorientasikan tugasan, kerjasama antara
pelajar dan layanan adil guru. Pembelajaran bahasa Arab yang tidak kondusif ditambah dengan penglibatan murid
yang tidak aktif menjadikan pembelajaran bahasa Arab secara komunikatif tidak dapat diperkasakan.Kajian ini
bertujuan untuk mengenal pasti tahap persekitaran bahasa dalam kalangan pelajar dan keterlibatan mereka dalam
menggunakan bahasa Arab. Kajian ini juga melihat hubungan persekitaran bahasa Arab dan keterlibatan pelajar
menggunakan bahasa Arab di dalam kelas dan juga di luar kelas. Seramai 331 daripada 2400 orang pelajar tingkatan
empat di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Selangor dipilih sebagai sampel kajian. Kajian kuantitatif
ini menerusi kaedah tinjauan menggunakan instrumen soal selidik yang diadaptasi dan diubah suai daripada kajian
lepas. Analisis data deskriptif dan inferensi kajian ini menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social
Science (SPSS) versi 23. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran bahasa dalam kalangan pelajar berada pada tahap
sederhana tinggi (min= 3.87, sisihan piawai= 0.50). Bagi tahap keterlibatan pelajar dalam menggunakan bahasa Arab
berada pada tahap sederhana tinggi (min= 3.40, sisihan piawai= 0.59). Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan
terdapat hubungan yang signifikan dengan kekuatan positif antara persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar
menggunakan bahasa Arab (r=0.65). Dapatan kajian ini membuktikan bahawa pelajar SABK di Selangor mempunyai
persekitaran bahasa yang membantu penglibatan pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab walupun didapati kurang
mempraktikkan penggunaan bahasa Arab di luar waktu pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini berkepentingan
kepada KPM agar dapat merangka dan merancang aktiviti yang mendorong keterlibatan pelajar menggunakan bahasa
Arab dalam meningkatkan penguasaan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar. |
format |
Article |
author |
Harun Baharudin, Fatin Hamimah Rosli, Noorazi Rani, |
spellingShingle |
Harun Baharudin, Fatin Hamimah Rosli, Noorazi Rani, Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
author_facet |
Harun Baharudin, Fatin Hamimah Rosli, Noorazi Rani, |
author_sort |
Harun Baharudin, |
title |
Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_short |
Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_full |
Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_fullStr |
Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar SABK Selangor dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_sort |
persekitaran bahasa dan keterlibatan pelajar sabk selangor dalam pembelajaran bahasa arab |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20812/1/59093-196303-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20812/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
_version_ |
1753789417576726528 |
score |
13.211869 |