Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II

Revolusi Perindustrian 4.0 telah mengubah landskap bidang pendidikan terutama dalaminovasi pendidikan. Terdapat pelbagai teknologi telah integrasikan ke dalam pelbagai bidang pendidikan dan salah satu daripadanya adalah teknologi Augmented Reality (AR). Dalam penawaran program Teknologi Binaan di Ko...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Dayana Farzeeha Ali,, Ezzatinadiah Julkifleh,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19948/1/52382-187155-3-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19948/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1460
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19948
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.199482022-09-28T16:40:12Z http://journalarticle.ukm.my/19948/ Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II Dayana Farzeeha Ali, Ezzatinadiah Julkifleh, Revolusi Perindustrian 4.0 telah mengubah landskap bidang pendidikan terutama dalaminovasi pendidikan. Terdapat pelbagai teknologi telah integrasikan ke dalam pelbagai bidang pendidikan dan salah satu daripadanya adalah teknologi Augmented Reality (AR). Dalam penawaran program Teknologi Binaan di Kolej Vokasional, terdapat satu kursus yang ditawarkan iaitu kursus Pembinaan Bangunan I dan II. Kursus ini memerlukan pelajar memahami dan menguasai pengetahuan berkaitan dengan proses-proses pembinaan di tapak binaan. Oleh itu, satu modul pembelajaran berasaskan teknologi AR telah dibangunkan dalam membantu pelajar untuk menvisualisasikan proses-proses pembinaan di tapak binaan. Kesahan dan kebolehpercayaan modul berdasarkan pandangan pakar dan pelajar di Kolej Vokasional telah dijalankan untuk menilai kualiti pembangunan modul dan elemen multimedia yang telah aplikasikan dalam modul ini. Kajian berbentuk kuantitatif ini melibatkan responden yang terdiri daripada pelajar Kolej Vokasional dan pakar dalam bidang Teknologi Pembinaan dan bidang multimedia. Dua instrumen telah digunakan dalam pengumpulan data iaitu borang soal selidik dan senarai semak. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kesahan dan kebolehpercayaan modul interaktif dan pengesahan elemen multimedia berdasarkan pandangan pakar adalah berada pada tahap yang tinggi. Kesimpulannya, modul interaktif berasaskan Teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II ini bersesuaian dan kandungan modul yang dibangunkan menepati keperluan pelajar dan pensyarah. Pembangunan modul ini diharapkan dapat meningkatkan kemahiran visualisasi pelajar dan membolehkan mereka mempunyai kemahiran komunikasi grafik yang baik dan juga kemahiran menyelesaikan masalah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19948/1/52382-187155-3-PB.pdf Dayana Farzeeha Ali, and Ezzatinadiah Julkifleh, (2022) Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 14 (1). pp. 78-93. ISSN 1985-5826 https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1460
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Revolusi Perindustrian 4.0 telah mengubah landskap bidang pendidikan terutama dalaminovasi pendidikan. Terdapat pelbagai teknologi telah integrasikan ke dalam pelbagai bidang pendidikan dan salah satu daripadanya adalah teknologi Augmented Reality (AR). Dalam penawaran program Teknologi Binaan di Kolej Vokasional, terdapat satu kursus yang ditawarkan iaitu kursus Pembinaan Bangunan I dan II. Kursus ini memerlukan pelajar memahami dan menguasai pengetahuan berkaitan dengan proses-proses pembinaan di tapak binaan. Oleh itu, satu modul pembelajaran berasaskan teknologi AR telah dibangunkan dalam membantu pelajar untuk menvisualisasikan proses-proses pembinaan di tapak binaan. Kesahan dan kebolehpercayaan modul berdasarkan pandangan pakar dan pelajar di Kolej Vokasional telah dijalankan untuk menilai kualiti pembangunan modul dan elemen multimedia yang telah aplikasikan dalam modul ini. Kajian berbentuk kuantitatif ini melibatkan responden yang terdiri daripada pelajar Kolej Vokasional dan pakar dalam bidang Teknologi Pembinaan dan bidang multimedia. Dua instrumen telah digunakan dalam pengumpulan data iaitu borang soal selidik dan senarai semak. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kesahan dan kebolehpercayaan modul interaktif dan pengesahan elemen multimedia berdasarkan pandangan pakar adalah berada pada tahap yang tinggi. Kesimpulannya, modul interaktif berasaskan Teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II ini bersesuaian dan kandungan modul yang dibangunkan menepati keperluan pelajar dan pensyarah. Pembangunan modul ini diharapkan dapat meningkatkan kemahiran visualisasi pelajar dan membolehkan mereka mempunyai kemahiran komunikasi grafik yang baik dan juga kemahiran menyelesaikan masalah.
format Article
author Dayana Farzeeha Ali,
Ezzatinadiah Julkifleh,
spellingShingle Dayana Farzeeha Ali,
Ezzatinadiah Julkifleh,
Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
author_facet Dayana Farzeeha Ali,
Ezzatinadiah Julkifleh,
author_sort Dayana Farzeeha Ali,
title Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi Augmented Reality bagi kursus Pembinaan Bangunan II
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan pembangunan modul interaktif berasaskan teknologi augmented reality bagi kursus pembinaan bangunan ii
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/19948/1/52382-187155-3-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19948/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1460
_version_ 1746211281683087360
score 13.160551