Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi

Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan M...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Awatif Abdul Rahman,, Mohd Shafie Zulkifli,, Muhammad Hashimee,, Ainon Wazir,, Muafah Sayed,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19421/1/31379-96951-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19421/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1174
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19421
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.194212022-08-18T07:53:52Z http://journalarticle.ukm.my/19421/ Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi Awatif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Ainon Wazir, Muafah Sayed, Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan Malaysia, gelombang pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, memberi fokus kepada meningkatkan standard profesionalisme guru, iaitu berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM). Dalam konteks guru bahasa Arab, kompetensi yang paling penting adalah penguasaan bahasa. Oleh itu, objektif kajian rintis ini adalah mengenal pasti tahap kompetensi bahasa guru bahasa Arab, dan menilai kompetensi guru-guru bahasa Arab di SABK Semenanjung Malaysia.. Kajian berbentuk kualitatif melalui instrumen satu set soalan ujian kompetensi guru bahasa Arab yang dibangunkan dengan merujuk kepada kriteria guru bahasa Arab yang telah dikeluarkan dan diguna pakai oleh National Center for Assessment in Higher Education, Saudi Arabia sebagai konstruk soalan ujian kompetensi. Domain kompetensi yang dinilai adalah pengetahuan guru dalam penguasaan tatabahasa. Tinjauan awal ini melibatkan seramai 19 responden daripada Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Selangor dan 1 responden di negeri Perak. Item soalan ujian kompetensi dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 21. Soalan ujian kompetensi ini telah dinilai kesahan muka dan kandungannya daripada 2 orang pakar penilai. Oleh itu, dapatan tinjauan awal ini menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK berada pada tahap sederhana. Beberapa cadangan dikemukakan di akhir kajian untuk penambahbaikan dan pemurnian tahap kompetensi guru Bahasa Arab di SABK sebagai pelaksana Kurikulum Bersepadu Dini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19421/1/31379-96951-1-SM.pdf Awatif Abdul Rahman, and Mohd Shafie Zulkifli, and Muhammad Hashimee, and Ainon Wazir, and Muafah Sayed, (2019) Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 16 (2). pp. 1-13. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1174
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan Malaysia, gelombang pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, memberi fokus kepada meningkatkan standard profesionalisme guru, iaitu berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM). Dalam konteks guru bahasa Arab, kompetensi yang paling penting adalah penguasaan bahasa. Oleh itu, objektif kajian rintis ini adalah mengenal pasti tahap kompetensi bahasa guru bahasa Arab, dan menilai kompetensi guru-guru bahasa Arab di SABK Semenanjung Malaysia.. Kajian berbentuk kualitatif melalui instrumen satu set soalan ujian kompetensi guru bahasa Arab yang dibangunkan dengan merujuk kepada kriteria guru bahasa Arab yang telah dikeluarkan dan diguna pakai oleh National Center for Assessment in Higher Education, Saudi Arabia sebagai konstruk soalan ujian kompetensi. Domain kompetensi yang dinilai adalah pengetahuan guru dalam penguasaan tatabahasa. Tinjauan awal ini melibatkan seramai 19 responden daripada Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Selangor dan 1 responden di negeri Perak. Item soalan ujian kompetensi dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 21. Soalan ujian kompetensi ini telah dinilai kesahan muka dan kandungannya daripada 2 orang pakar penilai. Oleh itu, dapatan tinjauan awal ini menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK berada pada tahap sederhana. Beberapa cadangan dikemukakan di akhir kajian untuk penambahbaikan dan pemurnian tahap kompetensi guru Bahasa Arab di SABK sebagai pelaksana Kurikulum Bersepadu Dini.
format Article
author Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Ainon Wazir,
Muafah Sayed,
spellingShingle Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Ainon Wazir,
Muafah Sayed,
Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
author_facet Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Ainon Wazir,
Muafah Sayed,
author_sort Awatif Abdul Rahman,
title Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
title_short Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
title_full Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
title_fullStr Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
title_full_unstemmed Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia : satu dimensi
title_sort tahap kompetensi guru bahasa arab di sabk di malaysia : satu dimensi
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/19421/1/31379-96951-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19421/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1174
_version_ 1743107998381768704
score 13.211869