Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesaha...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19313/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.19313 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.193132022-08-11T09:02:22Z http://journalarticle.ukm.my/19313/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja Hashimah Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kraf Kerja berdasarkan model pengukuran Rasch. Instrumen telah ditadbirkan kepada 110 orang guru Pendidikan Islam sekolah rendah di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Data dianalisis menggunakan perisian WINSTEPS. Kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen diuji dan disahkan melalui persetujuan empat orang pakar. Kebolehpercayaan instrumen diuji menggunakan empat analisis pemeriksaan kefungsian item. Didapati kesemua item dalam instrumen ini telah melepasi tiga aspek pemeriksaan, iaitu: 1) kebolehpercayaan dan pengasingan item, 2) kekutuban item melalui nilai Korelasi Ukuran Titik Pusat (PTMEA CORR), dan 3) item bersandar berdasarkan korelasi residual terpiawai. Namun, bagi analisis keempat iaitu 4) kesesuaian item mengukur konstruk, terdapat dua item yang tidak melepasi nilai penerimaan dan telah digugurkan, menjadikan instrumen Kraf Kerja ini mempunyai 18 item sahaja yang boleh diterima. Selain menjamin kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, implikasi kajian ini juga menyumbangkan instrumen Kraf Kerja yang sesuai digunakan dalam konteks pendidikan di Malaysia untuk mewujudkan pengajaran yang memupuk kreativiti. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf Hashimah Yusoff, and Mohd Isa Hamzah, and Shahlan Surat, (2019) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44 (2). pp. 61-71. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kraf Kerja berdasarkan model pengukuran Rasch. Instrumen telah ditadbirkan kepada 110 orang guru Pendidikan Islam sekolah rendah di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Data dianalisis menggunakan perisian WINSTEPS. Kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen diuji dan disahkan melalui persetujuan empat orang pakar. Kebolehpercayaan instrumen diuji menggunakan empat analisis pemeriksaan kefungsian item. Didapati kesemua item dalam instrumen ini telah melepasi tiga aspek pemeriksaan, iaitu: 1) kebolehpercayaan dan pengasingan item, 2) kekutuban item melalui nilai Korelasi Ukuran Titik Pusat (PTMEA CORR), dan 3) item bersandar berdasarkan korelasi residual terpiawai. Namun, bagi analisis keempat iaitu 4) kesesuaian item mengukur konstruk, terdapat dua item yang tidak melepasi nilai penerimaan dan telah digugurkan, menjadikan instrumen Kraf Kerja ini mempunyai 18 item sahaja yang boleh diterima. Selain menjamin kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, implikasi kajian ini juga menyumbangkan instrumen Kraf Kerja yang sesuai digunakan dalam konteks pendidikan di Malaysia untuk mewujudkan pengajaran yang memupuk kreativiti. |
format |
Article |
author |
Hashimah Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, |
spellingShingle |
Hashimah Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
author_facet |
Hashimah Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, |
author_sort |
Hashimah Yusoff, |
title |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
title_short |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
title_full |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
title_fullStr |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
title_full_unstemmed |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
title_sort |
kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19313/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203 |
_version_ |
1743107983918759936 |
score |
13.149126 |