Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja

Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesaha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashimah Yusoff,, Mohd Isa Hamzah,, Shahlan Surat,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19313/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19313
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.193132022-08-11T09:02:22Z http://journalarticle.ukm.my/19313/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja Hashimah Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kraf Kerja berdasarkan model pengukuran Rasch. Instrumen telah ditadbirkan kepada 110 orang guru Pendidikan Islam sekolah rendah di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Data dianalisis menggunakan perisian WINSTEPS. Kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen diuji dan disahkan melalui persetujuan empat orang pakar. Kebolehpercayaan instrumen diuji menggunakan empat analisis pemeriksaan kefungsian item. Didapati kesemua item dalam instrumen ini telah melepasi tiga aspek pemeriksaan, iaitu: 1) kebolehpercayaan dan pengasingan item, 2) kekutuban item melalui nilai Korelasi Ukuran Titik Pusat (PTMEA CORR), dan 3) item bersandar berdasarkan korelasi residual terpiawai. Namun, bagi analisis keempat iaitu 4) kesesuaian item mengukur konstruk, terdapat dua item yang tidak melepasi nilai penerimaan dan telah digugurkan, menjadikan instrumen Kraf Kerja ini mempunyai 18 item sahaja yang boleh diterima. Selain menjamin kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, implikasi kajian ini juga menyumbangkan instrumen Kraf Kerja yang sesuai digunakan dalam konteks pendidikan di Malaysia untuk mewujudkan pengajaran yang memupuk kreativiti. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf Hashimah Yusoff, and Mohd Isa Hamzah, and Shahlan Surat, (2019) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44 (2). pp. 61-71. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Selari dengan tuntutan pemupukan kreativiti dalam pendidikan, Kraf Kerja dilihat sebagai penyelesaian yang wajar dikaji dalam konteks pedagogi bagi membantu guru-guru melakukan perubahan dalam penyampaian pengajaran mereka kepada pengajaran yang memupuk kreativiti. Kajian tinjauan ini menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kraf Kerja berdasarkan model pengukuran Rasch. Instrumen telah ditadbirkan kepada 110 orang guru Pendidikan Islam sekolah rendah di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Data dianalisis menggunakan perisian WINSTEPS. Kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen diuji dan disahkan melalui persetujuan empat orang pakar. Kebolehpercayaan instrumen diuji menggunakan empat analisis pemeriksaan kefungsian item. Didapati kesemua item dalam instrumen ini telah melepasi tiga aspek pemeriksaan, iaitu: 1) kebolehpercayaan dan pengasingan item, 2) kekutuban item melalui nilai Korelasi Ukuran Titik Pusat (PTMEA CORR), dan 3) item bersandar berdasarkan korelasi residual terpiawai. Namun, bagi analisis keempat iaitu 4) kesesuaian item mengukur konstruk, terdapat dua item yang tidak melepasi nilai penerimaan dan telah digugurkan, menjadikan instrumen Kraf Kerja ini mempunyai 18 item sahaja yang boleh diterima. Selain menjamin kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, implikasi kajian ini juga menyumbangkan instrumen Kraf Kerja yang sesuai digunakan dalam konteks pendidikan di Malaysia untuk mewujudkan pengajaran yang memupuk kreativiti.
format Article
author Hashimah Yusoff,
Mohd Isa Hamzah,
Shahlan Surat,
spellingShingle Hashimah Yusoff,
Mohd Isa Hamzah,
Shahlan Surat,
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
author_facet Hashimah Yusoff,
Mohd Isa Hamzah,
Shahlan Surat,
author_sort Hashimah Yusoff,
title Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kraf kerja
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/19313/1/33781-114516-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19313/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
_version_ 1743107983918759936
score 13.149126