Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya
Pembangunan sesebuah bandar perlu bergerak seiring dengan penyediaan landskap di sesebuah taman awam. Taman awam merupakan salah satu kemudahan yang disediakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) khususnya kepada komuniti bandar. Dalam konteks Malaysia, penyelidikan terhadap isu berkaitan dengan tama...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19243/1/53655-176557-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/19243/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1459 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.19243 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.192432022-08-04T08:24:25Z http://journalarticle.ukm.my/19243/ Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya Mohd Edzuan Abdullah Sani, Zaini Sakawi, Rosniza Aznie Che Rose, Pembangunan sesebuah bandar perlu bergerak seiring dengan penyediaan landskap di sesebuah taman awam. Taman awam merupakan salah satu kemudahan yang disediakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) khususnya kepada komuniti bandar. Dalam konteks Malaysia, penyelidikan terhadap isu berkaitan dengan taman awam adalah masih kurang dan terbatas. Untuk itu, kajian ini meneliti sejauh mana tahap kepuasan pengunjung ketika melawat taman awam tersebut, seterusnya meneliti masalah yang mereka hadapi serta cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan di Taman Saujana Hijau, Putrajaya. Kajian ini melibatkan temu bual menggunakan borang soal selidik, temu bual mendalam, temu bual tidak langsung, pemerhatian dan pengalaman ikut serta. Kajian ini membabitkan 123 orang responden. Hasil kajian mendapati responden berpuas hati dengan pengurusan landskap lembut skor min (3.82), kedudukan dan lokasi taman skor min (3.78) dan tahap kebersihan dan keceriaan persekitaran taman Saujana Hijau, Putrajaya dengan skor min (3.67). Bagi kemudahan dan perkhidmatan yang lain, kesemuanya dalam min skor sederhana dengan julat min 2.40 hingga 3.34. Antaranya laluan siar kaki (3.34), kedudukan lokasi wakaf / gazebo / benches/ meja (3.21), trek jogging (3.17), kemudahan tong sampah (3.12), tahap keselamatan (3.04), kemudahan alat permainan (2.99), tempat letak kenderaan (2.86), kemudahan papan tanda (2.84), alatan senaman (2.62) dan kemudahan tandas (2.60). Antara masalah utama yang dihadapi oleh pengunjung ialah kemudahan asas yang kurang terutamanya surau, tempat letak kenderaan serta kemudahan untuk orang kurang upaya (OKU), warga emas dan kanak-kanak. Sehubungan itu, beberapa langkah penambahbaikan perkhidmatan dan kemudahan dicadangkan seperti menyediakan kemudahan asas yang lebih lengkap dan menyeluruh untuk setiap lapisan masyarakat dan umur, mempertingkatkan sistem pengurusan dan pengendalian teknikal serta meningkatkan tahap keselamatan. Untuk itu, pihak pemegang taruh khususnya pihak Jabatan Landskap dan Taman dan pengurusan taman perlu lebih prihatin dan proaktif untuk memastikan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman Taman Saujana Hijau sentiasa berada pada tahap yang terbaik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19243/1/53655-176557-1-SM.pdf Mohd Edzuan Abdullah Sani, and Zaini Sakawi, and Rosniza Aznie Che Rose, (2022) Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 19 (1). pp. 216-233. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1459 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pembangunan sesebuah bandar perlu bergerak seiring dengan penyediaan landskap di sesebuah taman awam. Taman awam merupakan salah satu kemudahan yang disediakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) khususnya kepada komuniti bandar. Dalam konteks Malaysia, penyelidikan terhadap isu berkaitan dengan taman awam adalah masih kurang dan terbatas. Untuk itu, kajian ini meneliti sejauh mana tahap kepuasan pengunjung ketika melawat taman awam tersebut, seterusnya meneliti masalah yang mereka hadapi serta cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan di Taman Saujana Hijau, Putrajaya. Kajian ini melibatkan temu bual menggunakan borang soal selidik, temu bual mendalam, temu bual tidak langsung, pemerhatian dan pengalaman ikut serta. Kajian ini membabitkan 123 orang responden. Hasil kajian mendapati responden berpuas hati dengan pengurusan landskap lembut skor min (3.82), kedudukan dan lokasi taman skor min (3.78) dan tahap kebersihan dan keceriaan persekitaran taman Saujana Hijau, Putrajaya dengan skor min (3.67). Bagi kemudahan dan perkhidmatan yang lain, kesemuanya dalam min skor sederhana dengan julat min 2.40 hingga 3.34. Antaranya laluan siar kaki (3.34), kedudukan lokasi wakaf / gazebo / benches/ meja (3.21), trek jogging (3.17), kemudahan tong sampah (3.12), tahap keselamatan (3.04), kemudahan alat permainan (2.99), tempat letak kenderaan (2.86), kemudahan papan tanda (2.84), alatan senaman (2.62) dan kemudahan tandas (2.60). Antara masalah utama yang dihadapi oleh pengunjung ialah kemudahan asas yang kurang terutamanya surau, tempat letak kenderaan serta kemudahan untuk orang kurang upaya (OKU), warga emas dan kanak-kanak. Sehubungan itu, beberapa langkah penambahbaikan perkhidmatan dan kemudahan dicadangkan seperti menyediakan kemudahan asas yang lebih lengkap dan menyeluruh untuk setiap lapisan masyarakat dan umur, mempertingkatkan sistem pengurusan dan pengendalian teknikal serta meningkatkan tahap keselamatan. Untuk itu, pihak pemegang taruh khususnya pihak Jabatan Landskap dan Taman dan pengurusan taman perlu lebih prihatin dan proaktif untuk memastikan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman Taman Saujana Hijau sentiasa berada pada tahap yang terbaik. |
format |
Article |
author |
Mohd Edzuan Abdullah Sani, Zaini Sakawi, Rosniza Aznie Che Rose, |
spellingShingle |
Mohd Edzuan Abdullah Sani, Zaini Sakawi, Rosniza Aznie Che Rose, Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
author_facet |
Mohd Edzuan Abdullah Sani, Zaini Sakawi, Rosniza Aznie Che Rose, |
author_sort |
Mohd Edzuan Abdullah Sani, |
title |
Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
title_short |
Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
title_full |
Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
title_fullStr |
Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
title_full_unstemmed |
Tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di Taman Saujana Hijau Putrajaya |
title_sort |
tahap kepuasan, masalah dan cadangan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kemudahan taman : kajian kes di taman saujana hijau putrajaya |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19243/1/53655-176557-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/19243/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1459 |
_version_ |
1740826830302085120 |
score |
13.214268 |