Sumbangan ciri-ciri Murid Berkeperluan Khas bermasalah pendengaran terhadap pencapaian Matematik
Pencapaian matematik Murid Berkeperluan Khas (MBK) bermasalah pendengaran masih berada pada tahap rendah. Ciri-ciri murid merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemboleh ubah daripada ciri-ciri murid yang memberi sumbangan sig...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19194/1/33591-109634-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19194/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pencapaian matematik Murid Berkeperluan Khas (MBK) bermasalah pendengaran masih berada pada
tahap rendah. Ciri-ciri murid merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemboleh ubah daripada ciri-ciri murid yang memberi
sumbangan signifikan terhadap pencapaian matematik MBK bermasalah pendengaran. Kajian tinjauan
ini menggunakan soal selidik dan ujian sumatif matematik. Jumlah responden kajian ini ialah 175 orang
MBK bermasalah pendengaran yang terdiri daripada 92 orang lelaki dan 83 orang perempuan yang dipilih
melalui pensampelan rawak dari 18 buah Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (SKPK) program masalah
pendengaran. Data telah dianalisis dengan menggunakan analisis regresi berganda. Dapatan kajian
menunjukkan lima pemboleh ubah telah memberi sumbangan signifikan p = 0.000 (p < 0.05) sebanyak
55.1 peratus terhadap pencapaian matematik MBK bermasalah pendengaran iaitu motivasi kendiri (22.9%),
pengalaman pembelajaran matematik (10.2%), penguasaan literasi (8.9%), penguasaan bahasa isyarat
(7.3%) dan sikap terhadap matematik (5.7%). Justeru, ibu bapa dan guru perlu berkolaborasi serta
mempunyai komitmen tinggi untuk mendorong MBK bermasalah pendengaran meningkatkan kecemerlangan
pencapaian matematik daripada segi peningkatan motivasi kendiri, pengalaman pembelajaran matematik,
penguasaan literasi, penguasaan bahasa isyarat dan sikap terhadap matematik. |
---|