Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti

Isu kemurungan dalam kalangan pelajar universiti merupakan suatu perkara yang tidak boleh diambil mudah. Samada ianya berpunca daripada kawalan kendiri pelajar itu sendiri ataupun kesukaran menangani cabaran dan tugasan bagi kursus yang dihadapi, ianya memerlukan intervensi yang tepat agar pelajar i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi,, Nurul Fazzuan Khalid,, Siti Mastura Baharudin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19038/1/52722-173446-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19038/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1449
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19038
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.190382022-07-25T01:15:17Z http://journalarticle.ukm.my/19038/ Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi, Nurul Fazzuan Khalid, Siti Mastura Baharudin, Isu kemurungan dalam kalangan pelajar universiti merupakan suatu perkara yang tidak boleh diambil mudah. Samada ianya berpunca daripada kawalan kendiri pelajar itu sendiri ataupun kesukaran menangani cabaran dan tugasan bagi kursus yang dihadapi, ianya memerlukan intervensi yang tepat agar pelajar ini dapat menamatkan pengajian seterusnya menyelamatkan bakal tenaga kerja negara masa hadapan. Justeru, kajian reka bentuk gabungan ini dijalankan untuk mengukur kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti berdasarkan kepada tiga tujuan utama berikut. Pertama, mengukur tahap kemurungan pelajar universiti. Kedua, mengenal pasti simptom kemurungan yang dinilai melalui verbatim sesi kaunseling dan pemerhatian Mental Status Examination (MSE) sepanjang sesi kaunseling dijalankan. Ketiga, mengukur kesan penggunaan teknik Tazkiyatun an- Nafs terhadap tahap kemurungan pelajar universiti. Kajian ini menggunakan pendekatan subjek kes tunggal yang dipilih berdasarkan persampelan rawak bertujuan. Pendekatan ini merupakan kaedah sistematik yang memfokuskan kepada seorang sampel sahaja bagi membolehkan proses analisa mendalam dibuat terhadap keberkesanan intervensi yang digunakan. Sebarang perubahan pada diri sampel sepanjang intervensi dapat diperhatikan dan dicatakan secara konsisten sepanjang proses intervensi dijalankan. Responden dalam kajian ini merupakan seorang pelajar universiti awam tempatan di peringkat pengajian ijazah sarjana. Data kuantitatif kemurungan bagi ujian pra dan ujian pos telah dikumpulkan menggunakan Soal selidik Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Data kualitatif bagi mengenalpasti simptom kemurungan dikumpulkan melalui melalui verbatim sesi kaunseling dan pemerhatian Mental Status Examination (MSE) sepanjang sesi kaunseling dijalankan manakala data kuantitaif dikumpulkan berdasarkan skor Percentage Non-Overlapping Data (PND) Hasil kajian menunjukkan; pertama, tahap kemurungan subjek telah menurun selepas mengikuti intervensi yang dijalankan. Kedua, simptom kemurungan subjek kajian dapat dikenalpasti dan dikelaskan kepada beberapa tema iaitu fisiologi, kognitif, emosi dan tingkah laku berdasarkan analisa verbatim sepanjang rawatan dijalankan. Ketiga, teknik Tazkiyatun an-Nafs didapati berkesan merawat isu kemurungan pelajar universiti. Secara keseluruhan, dapat disimpulkan penggunaan intervensi Tazkiyatun an-Nafs berkesan dalam membantu pelajar universiti yang kemurungan sekaligus membantu pelajar ini kembali fokus kepada pengajian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19038/1/52722-173446-1-SM.pdf Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi, and Nurul Fazzuan Khalid, and Siti Mastura Baharudin, (2021) Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 18 (10(SI)). pp. 94-106. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1449
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Isu kemurungan dalam kalangan pelajar universiti merupakan suatu perkara yang tidak boleh diambil mudah. Samada ianya berpunca daripada kawalan kendiri pelajar itu sendiri ataupun kesukaran menangani cabaran dan tugasan bagi kursus yang dihadapi, ianya memerlukan intervensi yang tepat agar pelajar ini dapat menamatkan pengajian seterusnya menyelamatkan bakal tenaga kerja negara masa hadapan. Justeru, kajian reka bentuk gabungan ini dijalankan untuk mengukur kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti berdasarkan kepada tiga tujuan utama berikut. Pertama, mengukur tahap kemurungan pelajar universiti. Kedua, mengenal pasti simptom kemurungan yang dinilai melalui verbatim sesi kaunseling dan pemerhatian Mental Status Examination (MSE) sepanjang sesi kaunseling dijalankan. Ketiga, mengukur kesan penggunaan teknik Tazkiyatun an- Nafs terhadap tahap kemurungan pelajar universiti. Kajian ini menggunakan pendekatan subjek kes tunggal yang dipilih berdasarkan persampelan rawak bertujuan. Pendekatan ini merupakan kaedah sistematik yang memfokuskan kepada seorang sampel sahaja bagi membolehkan proses analisa mendalam dibuat terhadap keberkesanan intervensi yang digunakan. Sebarang perubahan pada diri sampel sepanjang intervensi dapat diperhatikan dan dicatakan secara konsisten sepanjang proses intervensi dijalankan. Responden dalam kajian ini merupakan seorang pelajar universiti awam tempatan di peringkat pengajian ijazah sarjana. Data kuantitatif kemurungan bagi ujian pra dan ujian pos telah dikumpulkan menggunakan Soal selidik Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Data kualitatif bagi mengenalpasti simptom kemurungan dikumpulkan melalui melalui verbatim sesi kaunseling dan pemerhatian Mental Status Examination (MSE) sepanjang sesi kaunseling dijalankan manakala data kuantitaif dikumpulkan berdasarkan skor Percentage Non-Overlapping Data (PND) Hasil kajian menunjukkan; pertama, tahap kemurungan subjek telah menurun selepas mengikuti intervensi yang dijalankan. Kedua, simptom kemurungan subjek kajian dapat dikenalpasti dan dikelaskan kepada beberapa tema iaitu fisiologi, kognitif, emosi dan tingkah laku berdasarkan analisa verbatim sepanjang rawatan dijalankan. Ketiga, teknik Tazkiyatun an-Nafs didapati berkesan merawat isu kemurungan pelajar universiti. Secara keseluruhan, dapat disimpulkan penggunaan intervensi Tazkiyatun an-Nafs berkesan dalam membantu pelajar universiti yang kemurungan sekaligus membantu pelajar ini kembali fokus kepada pengajian.
format Article
author Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi,
Nurul Fazzuan Khalid,
Siti Mastura Baharudin,
spellingShingle Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi,
Nurul Fazzuan Khalid,
Siti Mastura Baharudin,
Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
author_facet Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi,
Nurul Fazzuan Khalid,
Siti Mastura Baharudin,
author_sort Nur Dayana Dalila Al Helmi Affendi,
title Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
title_short Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
title_full Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
title_fullStr Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
title_full_unstemmed Kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
title_sort kesan teknik tazkiyatun an-nafs untuk menangani kemurungan pelajar universiti
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/19038/1/52722-173446-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19038/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1449
_version_ 1739829181942857728
score 13.160551