Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19

Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasrul Hashim,, Mohd Azul Mohamad Salleh,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18710/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1451
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.18710
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.187102022-05-31T08:42:18Z http://journalarticle.ukm.my/18710/ Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19 Hasrul Hashim, Mohd Azul Mohamad Salleh, Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA. PKA merupakan video berdurasi di antara 30 ke 120 saat serta mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi kepada khalayak berskala besar dan menggalakkan perubahan tingkah laku sosial. Walau bagaimanapun, sesuatu PKA akan dianggap gagal sekiranya mesej yang ingin disampaikan tidak diendahkan atau tidak difahami oleh khalayak. Ketika Malaysia sedang berhadapan dengan krisis kesihatan seperti pandemik COVID-19, PKA yang dihasilkan kurang memberikan penekanan terhadap aspek kajian keseimbangan tingkah laku, daya ingatan, dan juga gaya persembahan mesej. Justeru, kertas ini bertujuan untuk membincangkan analisis gaya persembahan yang terdapat di dalam 30 buah pesanan khidmat awam berkaitan COVID-19 yang terdapat di dalam laman YouTube MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang dimuatnaik bermula dari Januari hingga Jun 2020. Dapatan awal analisis ini menunjukkan majoriti PKA yang diterbitkan menggunakan teknik penerbitan animasi 2D dengan meletakkan senario situasi yang dihadapi oleh sebuah keluarga di Malaysia untuk memudahkan pemahaman khalayak terhadap mesej yang ingin disampaikan. Keseluruhannya, gaya persembahan PKA berkenaan COVID-19 di Malaysia menitikberatkan keseimbangan di antara kepentingan mesej dan gaya komunikasi dengan lima fasa di dalam teori perubahan tingkah laku khalayak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf Hasrul Hashim, and Mohd Azul Mohamad Salleh, (2021) Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 37 (4). pp. 88-103. ISSN 0128-1496 https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1451
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA. PKA merupakan video berdurasi di antara 30 ke 120 saat serta mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi kepada khalayak berskala besar dan menggalakkan perubahan tingkah laku sosial. Walau bagaimanapun, sesuatu PKA akan dianggap gagal sekiranya mesej yang ingin disampaikan tidak diendahkan atau tidak difahami oleh khalayak. Ketika Malaysia sedang berhadapan dengan krisis kesihatan seperti pandemik COVID-19, PKA yang dihasilkan kurang memberikan penekanan terhadap aspek kajian keseimbangan tingkah laku, daya ingatan, dan juga gaya persembahan mesej. Justeru, kertas ini bertujuan untuk membincangkan analisis gaya persembahan yang terdapat di dalam 30 buah pesanan khidmat awam berkaitan COVID-19 yang terdapat di dalam laman YouTube MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang dimuatnaik bermula dari Januari hingga Jun 2020. Dapatan awal analisis ini menunjukkan majoriti PKA yang diterbitkan menggunakan teknik penerbitan animasi 2D dengan meletakkan senario situasi yang dihadapi oleh sebuah keluarga di Malaysia untuk memudahkan pemahaman khalayak terhadap mesej yang ingin disampaikan. Keseluruhannya, gaya persembahan PKA berkenaan COVID-19 di Malaysia menitikberatkan keseimbangan di antara kepentingan mesej dan gaya komunikasi dengan lima fasa di dalam teori perubahan tingkah laku khalayak.
format Article
author Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
spellingShingle Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
author_facet Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
author_sort Hasrul Hashim,
title Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_short Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_full Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_fullStr Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_sort analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (pka) pandemik covid-19
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18710/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1451
_version_ 1735387657646637056
score 13.160551