Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban

Kecemerlangan seseorang murid seringkali dikaitkan dengan pelbagai faktor. Gaya pembelajaran yang dipilih oleh seseorang murid akan dapat menentukan tahap pencapaian akademik mereka .Sehubungan dengan itu, tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada budaya Iban mempunyai pengaruh te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Maria Anak Ahoi,, Nurfaradilla Mohamad Nasri,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pengurusan & Pembangunan Mahasiswa, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17843/1/Artikel-1_Maria-Anak-Ahoi_FPEND.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17843/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-24-number-1-june-2021/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.17843
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.178432022-01-08T11:07:29Z http://journalarticle.ukm.my/17843/ Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban Maria Anak Ahoi, Nurfaradilla Mohamad Nasri, Kecemerlangan seseorang murid seringkali dikaitkan dengan pelbagai faktor. Gaya pembelajaran yang dipilih oleh seseorang murid akan dapat menentukan tahap pencapaian akademik mereka .Sehubungan dengan itu, tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada budaya Iban mempunyai pengaruh terhadap gaya pembelajaran murid Iban. Kajian tinjauan dijalankan secara kuantitatif yang melibatkan seramai 151 orang murid berbangsa Iban dari Tingkatan 1 sehingga Tingkatan 5 di sebuah sekola h menengah di Bahagian Serian, Sarawak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah set borang soal selidik yang mempunyai 27 item yang merangkumi demografi pelajar,dan faktor Budaya Iban iaitu Budaya Ngayau dan Budaya Beduruk. Perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) 23 digunakan untuk menentukan hasil dapatan dalam analisis data. Dapatan kajian menunjukkan pengaruh Budaya Ngayau min keseluruhan ialah 3.99. Manakala pengaruh budaya Beduruk pula min keseluruhan ialah 4.32 .Kedua-dua budaya ini menunjukkan min keseluruhan yang tinggi. Dapat disimpulkan Budaya Iban memberikan impak yang signifikan terhadap gaya pembelajaran murid Iban. Pusat Pengurusan & Pembangunan Mahasiswa, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17843/1/Artikel-1_Maria-Anak-Ahoi_FPEND.pdf Maria Anak Ahoi, and Nurfaradilla Mohamad Nasri, (2021) Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban. Jurnal Personalia Pelajar, 24 (1). pp. 11-21. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-24-number-1-june-2021/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kecemerlangan seseorang murid seringkali dikaitkan dengan pelbagai faktor. Gaya pembelajaran yang dipilih oleh seseorang murid akan dapat menentukan tahap pencapaian akademik mereka .Sehubungan dengan itu, tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada budaya Iban mempunyai pengaruh terhadap gaya pembelajaran murid Iban. Kajian tinjauan dijalankan secara kuantitatif yang melibatkan seramai 151 orang murid berbangsa Iban dari Tingkatan 1 sehingga Tingkatan 5 di sebuah sekola h menengah di Bahagian Serian, Sarawak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah set borang soal selidik yang mempunyai 27 item yang merangkumi demografi pelajar,dan faktor Budaya Iban iaitu Budaya Ngayau dan Budaya Beduruk. Perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) 23 digunakan untuk menentukan hasil dapatan dalam analisis data. Dapatan kajian menunjukkan pengaruh Budaya Ngayau min keseluruhan ialah 3.99. Manakala pengaruh budaya Beduruk pula min keseluruhan ialah 4.32 .Kedua-dua budaya ini menunjukkan min keseluruhan yang tinggi. Dapat disimpulkan Budaya Iban memberikan impak yang signifikan terhadap gaya pembelajaran murid Iban.
format Article
author Maria Anak Ahoi,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
spellingShingle Maria Anak Ahoi,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
author_facet Maria Anak Ahoi,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
author_sort Maria Anak Ahoi,
title Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
title_short Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
title_full Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
title_fullStr Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
title_full_unstemmed Pengaruh budaya Iban terhadap gaya pembelajaran murid Iban
title_sort pengaruh budaya iban terhadap gaya pembelajaran murid iban
publisher Pusat Pengurusan & Pembangunan Mahasiswa, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/17843/1/Artikel-1_Maria-Anak-Ahoi_FPEND.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17843/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-24-number-1-june-2021/
_version_ 1724074615536353280
score 13.160551