Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah

Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubung...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17348/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1400
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.17348
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.173482021-08-23T02:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/17348/ Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, (2021) Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 46 (1). pp. 15-24. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1400
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif.
format Article
author Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
spellingShingle Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
author_facet Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
author_sort Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
title Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_short Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_full Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_fullStr Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_sort persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17348/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1400
_version_ 1709668478352359424
score 13.15806