Komitmen dalam pengurusan kualiti di sekolah: konsep dan kerelevanannya
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) telah memberikan fokus terhadap standard kualiti pendidikan antarabangsa dalam melaksanakan pembangunan pendidikan negara. Isu utama dalam melaksanakan pengurusan kualiti adalah sejauhmana pengurusan organisasi dapat memberi implikasi yang sangat...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17322/1/42145-140524-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17322/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) telah memberikan fokus terhadap standard kualiti pendidikan
antarabangsa dalam melaksanakan pembangunan pendidikan negara. Isu utama dalam melaksanakan pengurusan
kualiti adalah sejauhmana pengurusan organisasi dapat memberi implikasi yang sangat kuat terhadap kejayaan pengurusan kualiti. Oleh itu artikel ini akan memberi penekanan terhadap komitmen sebagai elemen kayu pengukur dalam
standard kualiti pendidikan. Elemen komitmen merupakan item yang sangat dipentingkan dalam pengurusan organisasi kerana kecenderungannya untuk mendorong kecemerlangan dan kualiti dalam organisasi akan dicapai. Dalam hal
ini, faktor organisasi akan diberikan penekanan melalui perbincangan analisis kandungan yang telah dilakukan oleh
pengkaji-pengkaji pengurusan dan kualiti dalam pembangunan pendidikan. Hasil dapatan daripada tinjauan kajian
lepas mendapati wujud kepentingan dan kerelevanan penekanan terhadap komitmen di sekolah bagi memastikan sekolah mendapat manfaat daripada pelaksanaan sistem kualiti di sekolah. Dapatan awal mendapati terdapat beberapa
sebab yang mendorong kepada keperluan komitmen dalam pengurusan kualiti di sekolah. Antaranya kualiti secara
realitinya berkait rapat dengan konsep hubungan berbanding dengan matlamat yang hendak dicapai. Oleh itu konteks
tanggungjawab kepengetuaan yang ditekankan dalam dokumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia didapati tidak
mencukupi jika tidak dikaitkan dengan komitmen. Sehubungan itu, artikel ini akan menjawab keperluan dan kerelevanan komitmen pengetua dalam pengurusan kualiti di sekolah. Dapatan kajian berdasarkan tinjauan karya lepas
menjelaskan bahawa komitmen sangat diperlukan bagi memastikan sekolah mendapat manfaat daripada pelaksanaan
pengurusan kualiti di sekolah. |
---|