Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam

Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasbullah Mat Daud,, Ahmad Yussuf,, Fakhrul Adabi Abdul Kadir,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17017/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.17017
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.170172021-07-11T17:33:06Z http://journalarticle.ukm.my/17017/ Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam Hasbullah Mat Daud, Ahmad Yussuf, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini bertujuan membincangkan pembelajaran sosial menurut perspektif Islam dan faktor-faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan dengan menganalis dan perbincangan dalam kandungan teks. Dokumen yang dianalisis terdiri daripada jurnal dan tinjauan artikel berkaitan pembentukan akhlak dan moral yang dianalisis secara tematik untuk mengenal pasti elemen-elemen pembentukan akhlak. Kajian ini mendapati bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial yang dikenal pasti memberikan kesan yang cukup signifikan dalam pembentukan akhlak pelajar adalah terdiri daripada guru, ibu bapa, rakan sebaya, persekitaran sekolah, persekitaran masyarakat dan media massa Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial berupaya menerapkan nilai Pendidikan Islam ke arah membentuk keperibadian insan soleh yang mengutamakan keyakinan dan kepatuhan kepada Allah SWT. Selanjutnya kajian ini mempunyai signifikan terhadap KPM, guru dan juga ibubapa dalam memperkemaskan penerapan nilai Pendidikan Islam supaya matlamat menjadikan generasi muda yang beriman dapat dicapai. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf Hasbullah Mat Daud, and Ahmad Yussuf, and Fakhrul Adabi Abdul Kadir, (2020) Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 17 (9). pp. 75-89. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini bertujuan membincangkan pembelajaran sosial menurut perspektif Islam dan faktor-faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan dengan menganalis dan perbincangan dalam kandungan teks. Dokumen yang dianalisis terdiri daripada jurnal dan tinjauan artikel berkaitan pembentukan akhlak dan moral yang dianalisis secara tematik untuk mengenal pasti elemen-elemen pembentukan akhlak. Kajian ini mendapati bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial yang dikenal pasti memberikan kesan yang cukup signifikan dalam pembentukan akhlak pelajar adalah terdiri daripada guru, ibu bapa, rakan sebaya, persekitaran sekolah, persekitaran masyarakat dan media massa Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial berupaya menerapkan nilai Pendidikan Islam ke arah membentuk keperibadian insan soleh yang mengutamakan keyakinan dan kepatuhan kepada Allah SWT. Selanjutnya kajian ini mempunyai signifikan terhadap KPM, guru dan juga ibubapa dalam memperkemaskan penerapan nilai Pendidikan Islam supaya matlamat menjadikan generasi muda yang beriman dapat dicapai.
format Article
author Hasbullah Mat Daud,
Ahmad Yussuf,
Fakhrul Adabi Abdul Kadir,
spellingShingle Hasbullah Mat Daud,
Ahmad Yussuf,
Fakhrul Adabi Abdul Kadir,
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
author_facet Hasbullah Mat Daud,
Ahmad Yussuf,
Fakhrul Adabi Abdul Kadir,
author_sort Hasbullah Mat Daud,
title Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
title_short Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
title_full Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
title_fullStr Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
title_full_unstemmed Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
title_sort pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif islam
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17017/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359
_version_ 1705057958628425728
score 13.214268