Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosia...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/17017/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.17017 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.170172021-07-11T17:33:06Z http://journalarticle.ukm.my/17017/ Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam Hasbullah Mat Daud, Ahmad Yussuf, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini bertujuan membincangkan pembelajaran sosial menurut perspektif Islam dan faktor-faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan dengan menganalis dan perbincangan dalam kandungan teks. Dokumen yang dianalisis terdiri daripada jurnal dan tinjauan artikel berkaitan pembentukan akhlak dan moral yang dianalisis secara tematik untuk mengenal pasti elemen-elemen pembentukan akhlak. Kajian ini mendapati bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial yang dikenal pasti memberikan kesan yang cukup signifikan dalam pembentukan akhlak pelajar adalah terdiri daripada guru, ibu bapa, rakan sebaya, persekitaran sekolah, persekitaran masyarakat dan media massa Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial berupaya menerapkan nilai Pendidikan Islam ke arah membentuk keperibadian insan soleh yang mengutamakan keyakinan dan kepatuhan kepada Allah SWT. Selanjutnya kajian ini mempunyai signifikan terhadap KPM, guru dan juga ibubapa dalam memperkemaskan penerapan nilai Pendidikan Islam supaya matlamat menjadikan generasi muda yang beriman dapat dicapai. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf Hasbullah Mat Daud, and Ahmad Yussuf, and Fakhrul Adabi Abdul Kadir, (2020) Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 17 (9). pp. 75-89. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar
dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan
melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat
beberapa faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah
pelajar. Kajian ini bertujuan membincangkan pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
dan faktor-faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah
pelajar. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan dengan menganalis dan
perbincangan dalam kandungan teks. Dokumen yang dianalisis terdiri daripada jurnal dan
tinjauan artikel berkaitan pembentukan akhlak dan moral yang dianalisis secara tematik untuk
mengenal pasti elemen-elemen pembentukan akhlak. Kajian ini mendapati bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial yang dikenal pasti memberikan kesan yang cukup signifikan dalam
pembentukan akhlak pelajar adalah terdiri daripada guru, ibu bapa, rakan sebaya, persekitaran
sekolah, persekitaran masyarakat dan media massa Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor
pembelajaran sosial berupaya menerapkan nilai Pendidikan Islam ke arah membentuk
keperibadian insan soleh yang mengutamakan keyakinan dan kepatuhan kepada Allah SWT.
Selanjutnya kajian ini mempunyai signifikan terhadap KPM, guru dan juga ibubapa dalam
memperkemaskan penerapan nilai Pendidikan Islam supaya matlamat menjadikan generasi
muda yang beriman dapat dicapai. |
format |
Article |
author |
Hasbullah Mat Daud, Ahmad Yussuf, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, |
spellingShingle |
Hasbullah Mat Daud, Ahmad Yussuf, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
author_facet |
Hasbullah Mat Daud, Ahmad Yussuf, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, |
author_sort |
Hasbullah Mat Daud, |
title |
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
title_short |
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
title_full |
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
title_fullStr |
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
title_full_unstemmed |
Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam |
title_sort |
pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif islam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/17017/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359 |
_version_ |
1705057958628425728 |
score |
13.214268 |