Pembentukan akhlak dan sahsiah pelajar melalui pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat beberapa faktor pembelajaran sosia...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17017/1/44628-143588-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/17017/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1359 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pendidikan merupakan teras utama dalam membentuk peribadi akhlak mulia dalam diri pelajar
dan akhlak merupakan aset penting dalam Islam. Pembelajaran yang sempurna akan
melahirkan manusia yang mempunyai nilai akhlak dan budi pekerti tinggi. Oleh itu, terdapat
beberapa faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah
pelajar. Kajian ini bertujuan membincangkan pembelajaran sosial menurut perspektif Islam
dan faktor-faktor pembelajaran sosial yang mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah
pelajar. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan dengan menganalis dan
perbincangan dalam kandungan teks. Dokumen yang dianalisis terdiri daripada jurnal dan
tinjauan artikel berkaitan pembentukan akhlak dan moral yang dianalisis secara tematik untuk
mengenal pasti elemen-elemen pembentukan akhlak. Kajian ini mendapati bahawa faktor-faktor pembelajaran sosial yang dikenal pasti memberikan kesan yang cukup signifikan dalam
pembentukan akhlak pelajar adalah terdiri daripada guru, ibu bapa, rakan sebaya, persekitaran
sekolah, persekitaran masyarakat dan media massa Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor
pembelajaran sosial berupaya menerapkan nilai Pendidikan Islam ke arah membentuk
keperibadian insan soleh yang mengutamakan keyakinan dan kepatuhan kepada Allah SWT.
Selanjutnya kajian ini mempunyai signifikan terhadap KPM, guru dan juga ibubapa dalam
memperkemaskan penerapan nilai Pendidikan Islam supaya matlamat menjadikan generasi
muda yang beriman dapat dicapai. |
---|