Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA)
Interaksi dalam perkhidmatan antara penyedia dan penerima telah banyak dibincangkan dalam kajian yang lepas. Walau bagaimanapun, terdapat jurang pengetahuan tentang interaksi dalam konteks perkhidmatan sosial yang menyokong pemberdayaan golongan terpinggir dalam masyarakat. Lebih-lebih lagi bagi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16893/1/39672-145634-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16893/ https://ejournals.ukm.my/pengurusan/issue/view/1366 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.16893 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.168932021-06-26T16:04:31Z http://journalarticle.ukm.my/16893/ Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) Shahrizin Abdul Sarhadat, Khairul Akmaliah Adham, Rosmah Mat Isa, Interaksi dalam perkhidmatan antara penyedia dan penerima telah banyak dibincangkan dalam kajian yang lepas. Walau bagaimanapun, terdapat jurang pengetahuan tentang interaksi dalam konteks perkhidmatan sosial yang menyokong pemberdayaan golongan terpinggir dalam masyarakat. Lebih-lebih lagi bagi perkhidmatan yang melibatkan kos yang besar kepada pembayar cukai bagi menyokong mandat membasmi kemiskinan dalam negara dan meningkatkan keterangkuman untuk semua lapisan masyarakat. Maka, pengetahuan tentang dimensi interaksi dalam perkhidmatan sosial ini dilihat sebagai suatu yang mustahak. Justeru, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sosial yang disediakan oleh Majlis Amanah Rakyat (MARA) iaitu sebuah agensi sosial terbesar di Malaysia. Bagi mencapai objektif kajian, kaedah penyelidikan kualititatif berbentuk triadik telah digunakan yang melibatkan temubual dengan pihak penyedia dan penerima perkhidmatan. Kerangka kajian dibina berasaskan perspektif pengurusan perkhidmatan, organisasi sosial serta model kitaran hayat organisasi yang mengenengahkan keperluan interaksi yang aktif antara penyedia-penerima bagi memastikan perkhidmatan yang berkesan. Kajian mendapati terdapat empat belas dimensi interaksi dalam perkhidmatan sosial yang menyokong pembangunan syarikat dan pembangunan pengalaman dan pengetahuan kepada pihak penyedia perkhidmatan. Dapatan kajian menyumbang kepada pembangunan teori pengurusan perkhidmatan dalam konteks perkhidmatan sosial dengan menekankan pembangunan PKS sebagai suatu proses yang harus disokong oleh interaksi penyedia-penerima yang simbiotik yang berkembang sejajar dengan kitaran hayat syarikat PKS bagi memastikan pembangunan firma yang lebih utuh. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16893/1/39672-145634-1-PB.pdf Shahrizin Abdul Sarhadat, and Khairul Akmaliah Adham, and Rosmah Mat Isa, (2020) Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA). Jurnal Pengurusan, 60 . pp. 1-15. ISSN 0127-2713 https://ejournals.ukm.my/pengurusan/issue/view/1366 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Interaksi dalam perkhidmatan antara penyedia dan penerima telah banyak dibincangkan dalam kajian yang
lepas. Walau bagaimanapun, terdapat jurang pengetahuan tentang interaksi dalam konteks perkhidmatan sosial
yang menyokong pemberdayaan golongan terpinggir dalam masyarakat. Lebih-lebih lagi bagi perkhidmatan
yang melibatkan kos yang besar kepada pembayar cukai bagi menyokong mandat membasmi kemiskinan dalam
negara dan meningkatkan keterangkuman untuk semua lapisan masyarakat. Maka, pengetahuan tentang dimensi
interaksi dalam perkhidmatan sosial ini dilihat sebagai suatu yang mustahak. Justeru, objektif kajian ini adalah
untuk mengenalpasti dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sosial yang disediakan oleh
Majlis Amanah Rakyat (MARA) iaitu sebuah agensi sosial terbesar di Malaysia. Bagi mencapai objektif kajian,
kaedah penyelidikan kualititatif berbentuk triadik telah digunakan yang melibatkan temubual dengan pihak
penyedia dan penerima perkhidmatan. Kerangka kajian dibina berasaskan perspektif pengurusan perkhidmatan,
organisasi sosial serta model kitaran hayat organisasi yang mengenengahkan keperluan interaksi yang aktif
antara penyedia-penerima bagi memastikan perkhidmatan yang berkesan. Kajian mendapati terdapat empat
belas dimensi interaksi dalam perkhidmatan sosial yang menyokong pembangunan syarikat dan pembangunan
pengalaman dan pengetahuan kepada pihak penyedia perkhidmatan. Dapatan kajian menyumbang kepada
pembangunan teori pengurusan perkhidmatan dalam konteks perkhidmatan sosial dengan menekankan
pembangunan PKS sebagai suatu proses yang harus disokong oleh interaksi penyedia-penerima yang simbiotik
yang berkembang sejajar dengan kitaran hayat syarikat PKS bagi memastikan pembangunan firma yang lebih
utuh. |
format |
Article |
author |
Shahrizin Abdul Sarhadat, Khairul Akmaliah Adham, Rosmah Mat Isa, |
spellingShingle |
Shahrizin Abdul Sarhadat, Khairul Akmaliah Adham, Rosmah Mat Isa, Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
author_facet |
Shahrizin Abdul Sarhadat, Khairul Akmaliah Adham, Rosmah Mat Isa, |
author_sort |
Shahrizin Abdul Sarhadat, |
title |
Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
title_short |
Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
title_full |
Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
title_fullStr |
Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
title_full_unstemmed |
Dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat PKS: kajian kes Majlis Amanah Rakyat (MARA) |
title_sort |
dimensi interaksi penyedia-penerima dalam perkhidmatan sokongan sosial untuk pembangunan syarikat pks: kajian kes majlis amanah rakyat (mara) |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16893/1/39672-145634-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16893/ https://ejournals.ukm.my/pengurusan/issue/view/1366 |
_version_ |
1703961605125963776 |
score |
13.214268 |