Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (S...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16763/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.16763 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.167632021-06-10T16:11:15Z http://journalarticle.ukm.my/16763/ Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Lau, Fenny Yeo Feng Kee, Guek Fen Khoo, Phau Liang Lee, Huoy Shin Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) sepanjang tempoh PKP. Dalam masa yang sama, kajian ini turut meninjau motivasi belajar murid dari aspek kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif. Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dipilih sebagai peserta kajian dengan menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data dikumpulkan melalui kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual ditranskripsikan dan dianalisis secara bertema dan seterusnya ditriangulasikan dengan analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Kaedah Projek, Kaedah Penyelesaian Masalah, Kaedah Perbincangan dan Kaedah Latih Tubi merupakan kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian yang banyak digunakan oleh tiga orang peserta kajian. Dari aspek motivasi murid pula, kajian menunjukkan kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan adalah memuaskan. Hasil dapatan kajian ini penting khususnya kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), guru-guru Bahasa Melayu dan penyelidik untuk memperkasakan pedagogi Bahasa Melayu dalam talian. Turut dicadangkan kajian lanjut dijalankan untuk meneroka kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian dan motivasi murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan Sekolah Kebangsaan (SK) sepanjang tempoh PKP. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf Lau, Fenny Yeo Feng and Kee, Guek Fen and Khoo, Phau Liang and Lee, Huoy Shin (2021) Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 11 (1). pp. 57-74. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia
untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan
pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan
meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis
Kebangsaan Cina (SJKC) sepanjang tempoh PKP. Dalam masa yang sama, kajian
ini turut meninjau motivasi belajar murid dari aspek kehadiran, penglibatan dalam
PdP dan penghantaran tugasan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif.
Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dipilih sebagai peserta kajian dengan
menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data dikumpulkan melalui kaedah
temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual ditranskripsikan dan dianalisis
secara bertema dan seterusnya ditriangulasikan dengan analisis dokumen. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa Kaedah Projek, Kaedah Penyelesaian Masalah,
Kaedah Perbincangan dan Kaedah Latih Tubi merupakan kaedah PdP Bahasa
Melayu dalam talian yang banyak digunakan oleh tiga orang peserta kajian. Dari
aspek motivasi murid pula, kajian menunjukkan kehadiran, penglibatan dalam PdP
dan penghantaran tugasan adalah memuaskan. Hasil dapatan kajian ini penting
khususnya kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), guru-guru Bahasa
Melayu dan penyelidik untuk memperkasakan pedagogi Bahasa Melayu dalam
talian. Turut dicadangkan kajian lanjut dijalankan untuk meneroka kaedah PdP
Bahasa Melayu dalam talian dan motivasi murid di Sekolah Jenis Kebangsaan
Tamil (SJKT) dan Sekolah Kebangsaan (SK) sepanjang tempoh PKP. |
format |
Article |
author |
Lau, Fenny Yeo Feng Kee, Guek Fen Khoo, Phau Liang Lee, Huoy Shin |
spellingShingle |
Lau, Fenny Yeo Feng Kee, Guek Fen Khoo, Phau Liang Lee, Huoy Shin Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
author_facet |
Lau, Fenny Yeo Feng Kee, Guek Fen Khoo, Phau Liang Lee, Huoy Shin |
author_sort |
Lau, Fenny Yeo Feng |
title |
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
title_short |
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
title_full |
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
title_fullStr |
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
title_full_unstemmed |
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan |
title_sort |
kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa melayu dan motivasi murid sekolah jenis kebangsaan cina sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16763/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69 |
_version_ |
1703961586254741504 |
score |
13.211869 |