Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru

Kualiti kehidupan kerja dapat meningkatkan produktiviti, prestasi dan kesetiaan pekerja terhadap organisasi. Dalam konteks pendidikan, instrumen untuk mengukur kualiti kehidupan kerja guru yang bersesuaian dengan norma pendidikan di Malaysia amat diperlukan. Kajian tinjauan ini bertujuan menguji kes...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tan, Lay Koon, Hazri Jamil,, Nordin Abdul Razak,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16316/1/41355-143508-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16316/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1348
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.16316
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.163162021-03-19T01:03:02Z http://journalarticle.ukm.my/16316/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru Tan, Lay Koon Hazri Jamil, Nordin Abdul Razak, Kualiti kehidupan kerja dapat meningkatkan produktiviti, prestasi dan kesetiaan pekerja terhadap organisasi. Dalam konteks pendidikan, instrumen untuk mengukur kualiti kehidupan kerja guru yang bersesuaian dengan norma pendidikan di Malaysia amat diperlukan. Kajian tinjauan ini bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru (KKKG). Soal selidik telah diedarkan kepada 150 guru yang dipilih secara rawak mudah. Data dianalisis menggunakan analisis faktor penerokaan. Pengekstrakan dan putaran Varimax menghasilkan lima komponen dengan nilai varians kumulatif 67.99 peratus. Daripada 22 item, 2 item yang mempunyai faktor muatan kurang daripada 0.36 telah digugurkan. Instrumen akhir mengandungi 20 item yang mempunyai kesahan konstruk yang baik. Lima konstruk dengan faktor muatan antara 0.42-0.91 telah dibentuk, iaitu: i) keperluan keselamatan fizikal, ii) keperluan keselamatan psikologi, iii) keperluan sosial, iv) keperluan penghormatan kendiri, dan v) keperluan perkembangan kendiri. Analisis kebolehpercayaan mendapati nilai pekali Cronbach’s Alpha untuk kelima-lima konstruk KKKG adalah di antara 0.63 hingga 0.83. Kajian ini menyumbangkan sebuah instrumen yang mempunyai ciri-ciri psikometrik yang baik dan sesuai dengan konteks pendidikan di Malaysia. Instrumen ini boleh digunakan oleh pentadbir pendidikan untuk mengenal pasti tahap KKKG dan seterusnya menganjurkan program yang bersesuaian untuk meningkatkan kualiti kehidupan kerja guru-guru. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16316/1/41355-143508-1-PB.pdf Tan, Lay Koon and Hazri Jamil, and Nordin Abdul Razak, (2020) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru. Jurnal Pendidikan Malaysia, 45 (2). pp. 1-12. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1348
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kualiti kehidupan kerja dapat meningkatkan produktiviti, prestasi dan kesetiaan pekerja terhadap organisasi. Dalam konteks pendidikan, instrumen untuk mengukur kualiti kehidupan kerja guru yang bersesuaian dengan norma pendidikan di Malaysia amat diperlukan. Kajian tinjauan ini bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru (KKKG). Soal selidik telah diedarkan kepada 150 guru yang dipilih secara rawak mudah. Data dianalisis menggunakan analisis faktor penerokaan. Pengekstrakan dan putaran Varimax menghasilkan lima komponen dengan nilai varians kumulatif 67.99 peratus. Daripada 22 item, 2 item yang mempunyai faktor muatan kurang daripada 0.36 telah digugurkan. Instrumen akhir mengandungi 20 item yang mempunyai kesahan konstruk yang baik. Lima konstruk dengan faktor muatan antara 0.42-0.91 telah dibentuk, iaitu: i) keperluan keselamatan fizikal, ii) keperluan keselamatan psikologi, iii) keperluan sosial, iv) keperluan penghormatan kendiri, dan v) keperluan perkembangan kendiri. Analisis kebolehpercayaan mendapati nilai pekali Cronbach’s Alpha untuk kelima-lima konstruk KKKG adalah di antara 0.63 hingga 0.83. Kajian ini menyumbangkan sebuah instrumen yang mempunyai ciri-ciri psikometrik yang baik dan sesuai dengan konteks pendidikan di Malaysia. Instrumen ini boleh digunakan oleh pentadbir pendidikan untuk mengenal pasti tahap KKKG dan seterusnya menganjurkan program yang bersesuaian untuk meningkatkan kualiti kehidupan kerja guru-guru.
format Article
author Tan, Lay Koon
Hazri Jamil,
Nordin Abdul Razak,
spellingShingle Tan, Lay Koon
Hazri Jamil,
Nordin Abdul Razak,
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
author_facet Tan, Lay Koon
Hazri Jamil,
Nordin Abdul Razak,
author_sort Tan, Lay Koon
title Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kualiti kehidupan kerja guru
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16316/1/41355-143508-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16316/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1348
_version_ 1695531694771142656
score 13.149126