Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam

Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norain Azlan,, Najah Nadiah Amran,, Hamdi Ishak,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16208/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.16208
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.162082021-02-20T17:05:37Z http://journalarticle.ukm.my/16208/ Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam Norain Azlan, Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertujuan menjelaskan peranan pembelajaran berasaskan khidmat bersama masyarakat (Service-Learning) dari perspektif falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam. Falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam menekankan keperluan kepada pengalaman pembelajaran secara teori dan praktikal dengan hasrat melahirkan insan bermanfaat. Service-Learning (S-L) menawarkan pengalaman pembelajaran yang bermakna secara teori dan praktikal melalui berkhidmat untuk masyarakat. Kajian ini menggunakan kaedah kajian literatur secara sistematik (systematic review) dengan mengumpulkan kajiankajian amalan S-L di beberapa negara bermula dari tahun 1995 hingga 2019. Kajian mendapati Islam memberikan penekanan terhadap pembelajaran berasaskan khidmat kepada masyarakat. Malah ia menjadi sebahagian tujuan ke arah pengabdian dan islah dalam masyarakat. Selain itu juga, terdapat impak positif daripada S-L dari perspektif Islam. Secara khususnya S-L membentuk keperibadian Muslim, menerapkan kesedaran dan nilai tanggungjawab sosial dan impak keagamaan menerusi dakwah. Oleh itu S-L dicadangkan agar lebih diperkasakan perlaksanaannya dalam kursus dan program pengajian Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf Norain Azlan, and Najah Nadiah Amran, and Hamdi Ishak, (2020) Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 42 (2). pp. 23-33. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertujuan menjelaskan peranan pembelajaran berasaskan khidmat bersama masyarakat (Service-Learning) dari perspektif falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam. Falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam menekankan keperluan kepada pengalaman pembelajaran secara teori dan praktikal dengan hasrat melahirkan insan bermanfaat. Service-Learning (S-L) menawarkan pengalaman pembelajaran yang bermakna secara teori dan praktikal melalui berkhidmat untuk masyarakat. Kajian ini menggunakan kaedah kajian literatur secara sistematik (systematic review) dengan mengumpulkan kajiankajian amalan S-L di beberapa negara bermula dari tahun 1995 hingga 2019. Kajian mendapati Islam memberikan penekanan terhadap pembelajaran berasaskan khidmat kepada masyarakat. Malah ia menjadi sebahagian tujuan ke arah pengabdian dan islah dalam masyarakat. Selain itu juga, terdapat impak positif daripada S-L dari perspektif Islam. Secara khususnya S-L membentuk keperibadian Muslim, menerapkan kesedaran dan nilai tanggungjawab sosial dan impak keagamaan menerusi dakwah. Oleh itu S-L dicadangkan agar lebih diperkasakan perlaksanaannya dalam kursus dan program pengajian Islam.
format Article
author Norain Azlan,
Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
spellingShingle Norain Azlan,
Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
author_facet Norain Azlan,
Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
author_sort Norain Azlan,
title Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
title_short Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
title_full Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
title_fullStr Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
title_full_unstemmed Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
title_sort amalan service-learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam islam
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16208/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358
_version_ 1692992929473232896
score 13.211869