Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam
Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertu...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16208/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.16208 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.162082021-02-20T17:05:37Z http://journalarticle.ukm.my/16208/ Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam Norain Azlan, Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertujuan menjelaskan peranan pembelajaran berasaskan khidmat bersama masyarakat (Service-Learning) dari perspektif falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam. Falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam menekankan keperluan kepada pengalaman pembelajaran secara teori dan praktikal dengan hasrat melahirkan insan bermanfaat. Service-Learning (S-L) menawarkan pengalaman pembelajaran yang bermakna secara teori dan praktikal melalui berkhidmat untuk masyarakat. Kajian ini menggunakan kaedah kajian literatur secara sistematik (systematic review) dengan mengumpulkan kajiankajian amalan S-L di beberapa negara bermula dari tahun 1995 hingga 2019. Kajian mendapati Islam memberikan penekanan terhadap pembelajaran berasaskan khidmat kepada masyarakat. Malah ia menjadi sebahagian tujuan ke arah pengabdian dan islah dalam masyarakat. Selain itu juga, terdapat impak positif daripada S-L dari perspektif Islam. Secara khususnya S-L membentuk keperibadian Muslim, menerapkan kesedaran dan nilai tanggungjawab sosial dan impak keagamaan menerusi dakwah. Oleh itu S-L dicadangkan agar lebih diperkasakan perlaksanaannya dalam kursus dan program pengajian Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf Norain Azlan, and Najah Nadiah Amran, and Hamdi Ishak, (2020) Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 42 (2). pp. 23-33. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Islam menekankan penghasilan insan beriman, mempunyai jati diri unggul dan berusaha membangunkan agama dan
negara. Islam mengangkat usaha khidmat kepada masyarakat sebagai ibadah. Malah, Islam adalah agama rahmat
dan dakwah ke arah kebaikan dan perubahan positif dalam masyarakat. Artikel ini bertujuan menjelaskan peranan
pembelajaran berasaskan khidmat bersama masyarakat (Service-Learning) dari perspektif falsafah dan matlamat
pendidikan dalam Islam. Falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam menekankan keperluan kepada pengalaman
pembelajaran secara teori dan praktikal dengan hasrat melahirkan insan bermanfaat. Service-Learning (S-L)
menawarkan pengalaman pembelajaran yang bermakna secara teori dan praktikal melalui berkhidmat untuk masyarakat.
Kajian ini menggunakan kaedah kajian literatur secara sistematik (systematic review) dengan mengumpulkan kajiankajian amalan S-L di beberapa negara bermula dari tahun 1995 hingga 2019. Kajian mendapati Islam memberikan
penekanan terhadap pembelajaran berasaskan khidmat kepada masyarakat. Malah ia menjadi sebahagian tujuan ke
arah pengabdian dan islah dalam masyarakat. Selain itu juga, terdapat impak positif daripada S-L dari perspektif
Islam. Secara khususnya S-L membentuk keperibadian Muslim, menerapkan kesedaran dan nilai tanggungjawab sosial
dan impak keagamaan menerusi dakwah. Oleh itu S-L dicadangkan agar lebih diperkasakan perlaksanaannya dalam
kursus dan program pengajian Islam. |
format |
Article |
author |
Norain Azlan, Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, |
spellingShingle |
Norain Azlan, Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
author_facet |
Norain Azlan, Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, |
author_sort |
Norain Azlan, |
title |
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
title_short |
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
title_full |
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
title_fullStr |
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
title_full_unstemmed |
Amalan Service-Learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam Islam |
title_sort |
amalan service-learning berdasarkan falsafah dan matlamat pendidikan dalam islam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16208/1/44605-143597-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16208/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1358 |
_version_ |
1692992929473232896 |
score |
13.211869 |