Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit

Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah di antara yang tertinggi berbanding sektor perindustrian yang lain. Faktor bahan dan peralatan merupakan antara penyumbang kepada kemalangan pekerjaan di tapak pembinaan berbanding dengan faktorfaktor lain. Kajian ini dijalankan bagi mencadan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohammad Lui Juhari,, Kadir Arifin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15820/1/33467-127906-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15820/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15820
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.158202020-11-22T16:42:00Z http://journalarticle.ukm.my/15820/ Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit Mohammad Lui Juhari, Kadir Arifin, Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah di antara yang tertinggi berbanding sektor perindustrian yang lain. Faktor bahan dan peralatan merupakan antara penyumbang kepada kemalangan pekerjaan di tapak pembinaan berbanding dengan faktorfaktor lain. Kajian ini dijalankan bagi mencadangkan penilaian model faktor bahan dan peralatan dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit di Malaysia (MRT) di Malaysia dengan menggunakan analisis faktor pengesahan (CFA). Kajian kuantitatif ini dijalankan dengan mengedarkan borang soal selidik secara rawak untuk mendapatkan data bagi projek pembinaan MRT di sekitar Lembah Kelang. Sebanyak 180 maklumbalas responden telah diterima merangkumi kumpulan pengurusan/profesional dan kumpulan pekerja pembinaan. Kemudian, analisis CFA dijalankan menggunakan perisian IBM SPSS-AMOS bagi mengesahkan model cadangan dengan memeriksa perhubungan di antara pemboleh ubah yang diperhatikan dan pemboleh ubah pendam. Pemboleh ubah pendam adalah faktor bahan dan peralatan; aspek kesesuaian bahan dan peralatan "sesuai"; keadaan bahan dan peralatan "keadaan"; rekabentuk perlindungan keselamatan "rekabentuk"; dan pengetahuan mengenai bahan dan peralatan yang digunakan "pengetahuan". Manakala pemboleh ubah yang diperhatikan merupakan 19 item bagi keempat-empat aspek di bawah faktor bahan dan peralatan. Keputusan CFA mengesahkan bahawa faktor bahan dan peralatan dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan MRT adalah terdiri daripada keempat-empat aspek yang dikaji iaitu "pengetahuan", "rekabentuk", "keadaan", and "sesuai". Hasil dapatan kajian ini perlu diberi perhatian oleh semua pemegang taruh dengan mengambil langkah-langkah penambahbaikan yang bersesuaian dalam usaha untuk mencegah kemalangan pekerjaan di industri pembinaan MRT pada masa akan datang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15820/1/33467-127906-1-PB.pdf Mohammad Lui Juhari, and Kadir Arifin, (2020) Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 16 (2). pp. 124-138. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah di antara yang tertinggi berbanding sektor perindustrian yang lain. Faktor bahan dan peralatan merupakan antara penyumbang kepada kemalangan pekerjaan di tapak pembinaan berbanding dengan faktorfaktor lain. Kajian ini dijalankan bagi mencadangkan penilaian model faktor bahan dan peralatan dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit di Malaysia (MRT) di Malaysia dengan menggunakan analisis faktor pengesahan (CFA). Kajian kuantitatif ini dijalankan dengan mengedarkan borang soal selidik secara rawak untuk mendapatkan data bagi projek pembinaan MRT di sekitar Lembah Kelang. Sebanyak 180 maklumbalas responden telah diterima merangkumi kumpulan pengurusan/profesional dan kumpulan pekerja pembinaan. Kemudian, analisis CFA dijalankan menggunakan perisian IBM SPSS-AMOS bagi mengesahkan model cadangan dengan memeriksa perhubungan di antara pemboleh ubah yang diperhatikan dan pemboleh ubah pendam. Pemboleh ubah pendam adalah faktor bahan dan peralatan; aspek kesesuaian bahan dan peralatan "sesuai"; keadaan bahan dan peralatan "keadaan"; rekabentuk perlindungan keselamatan "rekabentuk"; dan pengetahuan mengenai bahan dan peralatan yang digunakan "pengetahuan". Manakala pemboleh ubah yang diperhatikan merupakan 19 item bagi keempat-empat aspek di bawah faktor bahan dan peralatan. Keputusan CFA mengesahkan bahawa faktor bahan dan peralatan dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan MRT adalah terdiri daripada keempat-empat aspek yang dikaji iaitu "pengetahuan", "rekabentuk", "keadaan", and "sesuai". Hasil dapatan kajian ini perlu diberi perhatian oleh semua pemegang taruh dengan mengambil langkah-langkah penambahbaikan yang bersesuaian dalam usaha untuk mencegah kemalangan pekerjaan di industri pembinaan MRT pada masa akan datang.
format Article
author Mohammad Lui Juhari,
Kadir Arifin,
spellingShingle Mohammad Lui Juhari,
Kadir Arifin,
Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
author_facet Mohammad Lui Juhari,
Kadir Arifin,
author_sort Mohammad Lui Juhari,
title Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
title_short Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
title_full Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
title_fullStr Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
title_full_unstemmed Pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan Mass Rapid Transit
title_sort pembentukan model faktor bahan dan peralatan sebagai penyebab kemalangan dalam industri pembinaan mass rapid transit
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/15820/1/33467-127906-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15820/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
_version_ 1684654306405384192
score 13.160551