Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz

Tadabbur al-Quran adalah proses interaksi terhadap al-Quran yang bersifat universal. Terdapat pelbagai kelebihan dan kebaikan sekiranya tadabbur disertakan ketika membaca al-Quran lebih-lebih lagi kepada golongan penghafal al-Quran. Namun, realiti menemukan bahawa pelajar tahfiz sendiri tidak menu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Maisarah Thulhuda Mat Jafri,, Mohd Faizulamri Mohd Saad,, Sabri Mohamad,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15751/1/74-153-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15751/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15751
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.157512020-11-20T15:34:56Z http://journalarticle.ukm.my/15751/ Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz Maisarah Thulhuda Mat Jafri, Mohd Faizulamri Mohd Saad, Sabri Mohamad, Tadabbur al-Quran adalah proses interaksi terhadap al-Quran yang bersifat universal. Terdapat pelbagai kelebihan dan kebaikan sekiranya tadabbur disertakan ketika membaca al-Quran lebih-lebih lagi kepada golongan penghafal al-Quran. Namun, realiti menemukan bahawa pelajar tahfiz sendiri tidak menunjukkan usaha dalam mencari makna ayat, sebaliknya hanya menumpukan terhadap hafazan. Situasi ini menunjukkan bahawa proses tadabbur tidak berlaku sedangkan tadabbur al-Quran merupakan syarat utama untuk mencapai objektif al-Quran diturunkan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti keutamaan amalan tadabbur alQuran dalam kalangan pelajar tahfiz. Kajian ini adalah kajian kualitatif berbentuk analisis dokumen secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara amalan tadabbur dengan hafazan al-Quran khususnya dalam bab kefahaman makna ayat. Secara keseluruhannya, tadabbur al-Quran mampu memberikan impak yang positif kepada pelajar tahfiz daripada sudut pemahaman, penghayatan serta pengamalan terhadap ayat-ayat al-Quran. Justeru, kajian ini perlu ditinjau dengan lebih dalam supaya dapat melihat sejauh mana tadabbur al-Quran menjadi keutamaan terhadap pelajar tahfiz di Malaysia. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15751/1/74-153-1-SM.pdf Maisarah Thulhuda Mat Jafri, and Mohd Faizulamri Mohd Saad, and Sabri Mohamad, (2018) Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 3 (2). pp. 16-21. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Tadabbur al-Quran adalah proses interaksi terhadap al-Quran yang bersifat universal. Terdapat pelbagai kelebihan dan kebaikan sekiranya tadabbur disertakan ketika membaca al-Quran lebih-lebih lagi kepada golongan penghafal al-Quran. Namun, realiti menemukan bahawa pelajar tahfiz sendiri tidak menunjukkan usaha dalam mencari makna ayat, sebaliknya hanya menumpukan terhadap hafazan. Situasi ini menunjukkan bahawa proses tadabbur tidak berlaku sedangkan tadabbur al-Quran merupakan syarat utama untuk mencapai objektif al-Quran diturunkan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti keutamaan amalan tadabbur alQuran dalam kalangan pelajar tahfiz. Kajian ini adalah kajian kualitatif berbentuk analisis dokumen secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara amalan tadabbur dengan hafazan al-Quran khususnya dalam bab kefahaman makna ayat. Secara keseluruhannya, tadabbur al-Quran mampu memberikan impak yang positif kepada pelajar tahfiz daripada sudut pemahaman, penghayatan serta pengamalan terhadap ayat-ayat al-Quran. Justeru, kajian ini perlu ditinjau dengan lebih dalam supaya dapat melihat sejauh mana tadabbur al-Quran menjadi keutamaan terhadap pelajar tahfiz di Malaysia.
format Article
author Maisarah Thulhuda Mat Jafri,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
spellingShingle Maisarah Thulhuda Mat Jafri,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
author_facet Maisarah Thulhuda Mat Jafri,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
author_sort Maisarah Thulhuda Mat Jafri,
title Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
title_short Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
title_full Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
title_fullStr Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
title_full_unstemmed Keutamaan amalan tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz
title_sort keutamaan amalan tadabbur al-quran terhadap pelajar tahfiz
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/15751/1/74-153-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15751/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
_version_ 1684654296733319168
score 13.160551