Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih

Makalah ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran kanak-kanak dari sudut ekosistem dalam novel kanak-kanak yang terpilih. Novel-novel kajian, ialah Memori Atikah (2002), Azrul Wira Anak Laut (2006), Umairah dan Kuda Putih (2008), Suteki De Ne Aleena (2013) dan Rahsia Dhia (2014). Persekitaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rohayati Junaidi,, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali,, Madiawati Mustaffa @ Mamat,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15019/1/27355-106515-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15019/
http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1191
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15019
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.150192020-08-19T06:43:12Z http://journalarticle.ukm.my/15019/ Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali, Madiawati Mustaffa @ Mamat, Makalah ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran kanak-kanak dari sudut ekosistem dalam novel kanak-kanak yang terpilih. Novel-novel kajian, ialah Memori Atikah (2002), Azrul Wira Anak Laut (2006), Umairah dan Kuda Putih (2008), Suteki De Ne Aleena (2013) dan Rahsia Dhia (2014). Persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak terdiri daripada sistem dan peraturan yang digubal oleh manusia dan organisasi tertentu dalam mempengaruhi perkembangan kanak-kanak. Berdasarkan persekitaran yang melingkungi kanak-kanak dalam novel, didapati persekitaran ekosistem memainkan peranan penting dalam mempengaruhi perkembangan psikologi kanak-kanak. Oleh itu, kajian ini menganalisis persekitaran ekosistem yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi perkembangan psikologi dan akademik kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan persekitaran ekosistem turut memainkan peranan penting dalam mempengaruhi kanak-kanak. Oleh yang demikian, persekitaran ekosistem perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya memberi panduan kepada ibu bapa khususnya, dan masyarakat amnya terhadap pengaruh ekosistem dalam pembentukan psikologi dan akademik kanak-kanak. Kajian ini mengaplikasikan salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu ekosistem bagi menganalisis teks pilihan. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini kaedah analisis kandungan teks dan kaedah kepustakaan. Dapatan analisis memperlihatkan bahawa persekitaran ekosistem yang terdiri daripada pekerjaan ibu bapa dan sistem pendidikan mempengaruhi perkembangan psikologi dan akademik kanak-kanak. Jelaslah, berdasarkan analisis yang dilakukan memperlihatkan bahawa persekitaran ekosistem menekankan persekitaran yang tidak melibatkan kanak-kanak dalam membuat keputusan, namun akibat daripada keputusan dan tindakan akan memberi kesan terhadap perkembangan psikologi kanak-kanak. Kesimpulannya, kajian ini memperlihatkan bahawa keperluan persekitaran ekosistem perlu diberi perhatian dalam melahirkan kanak-kanak yang seimbang dari segi psikologi dan akademik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15019/1/27355-106515-1-PB.pdf Rohayati Junaidi, and Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali, and Madiawati Mustaffa @ Mamat, (2019) Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih. AKADEMIKA, 89 (2). pp. 111-122. ISSN 0126-5008 http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1191
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Makalah ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran kanak-kanak dari sudut ekosistem dalam novel kanak-kanak yang terpilih. Novel-novel kajian, ialah Memori Atikah (2002), Azrul Wira Anak Laut (2006), Umairah dan Kuda Putih (2008), Suteki De Ne Aleena (2013) dan Rahsia Dhia (2014). Persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak terdiri daripada sistem dan peraturan yang digubal oleh manusia dan organisasi tertentu dalam mempengaruhi perkembangan kanak-kanak. Berdasarkan persekitaran yang melingkungi kanak-kanak dalam novel, didapati persekitaran ekosistem memainkan peranan penting dalam mempengaruhi perkembangan psikologi kanak-kanak. Oleh itu, kajian ini menganalisis persekitaran ekosistem yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi perkembangan psikologi dan akademik kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan persekitaran ekosistem turut memainkan peranan penting dalam mempengaruhi kanak-kanak. Oleh yang demikian, persekitaran ekosistem perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya memberi panduan kepada ibu bapa khususnya, dan masyarakat amnya terhadap pengaruh ekosistem dalam pembentukan psikologi dan akademik kanak-kanak. Kajian ini mengaplikasikan salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu ekosistem bagi menganalisis teks pilihan. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini kaedah analisis kandungan teks dan kaedah kepustakaan. Dapatan analisis memperlihatkan bahawa persekitaran ekosistem yang terdiri daripada pekerjaan ibu bapa dan sistem pendidikan mempengaruhi perkembangan psikologi dan akademik kanak-kanak. Jelaslah, berdasarkan analisis yang dilakukan memperlihatkan bahawa persekitaran ekosistem menekankan persekitaran yang tidak melibatkan kanak-kanak dalam membuat keputusan, namun akibat daripada keputusan dan tindakan akan memberi kesan terhadap perkembangan psikologi kanak-kanak. Kesimpulannya, kajian ini memperlihatkan bahawa keperluan persekitaran ekosistem perlu diberi perhatian dalam melahirkan kanak-kanak yang seimbang dari segi psikologi dan akademik.
format Article
author Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali,
Madiawati Mustaffa @ Mamat,
spellingShingle Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali,
Madiawati Mustaffa @ Mamat,
Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
author_facet Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali,
Madiawati Mustaffa @ Mamat,
author_sort Rohayati Junaidi,
title Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
title_short Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
title_full Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
title_fullStr Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
title_full_unstemmed Persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
title_sort persekitaran ekosistem dalam novel kanak-kanak terpilih
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/15019/1/27355-106515-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15019/
http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1191
_version_ 1677782231272128512
score 13.214268