Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia

Pendidikan al-Quran merupakan satu keperluan serta tuntutan bagi manusia yang bergelar Muslim sama ada bagi golongan tipikal mahupun golongan istimewa. Golongan istimewa adalah golongan yang memiliki ketidakupayaan yang berbeza-beza dari sudut fizikal, penglihatan, pendengaran, kognitif serta pelbag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Sayuti Sabdan,, Norlidah Alias,, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof,, Nazean Jomhari,, Nor ‘Aziah Mohd Daud,, Noor Fadilah Md Aslie,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13554/1/21-32-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13554/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13554
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.135542019-10-18T21:35:17Z http://journalarticle.ukm.my/13554/ Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia Muhammad Sayuti Sabdan, Norlidah Alias, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof, Nazean Jomhari, Nor ‘Aziah Mohd Daud, Noor Fadilah Md Aslie, Pendidikan al-Quran merupakan satu keperluan serta tuntutan bagi manusia yang bergelar Muslim sama ada bagi golongan tipikal mahupun golongan istimewa. Golongan istimewa adalah golongan yang memiliki ketidakupayaan yang berbeza-beza dari sudut fizikal, penglihatan, pendengaran, kognitif serta pelbagai. Bagi golongan pekak ia mempunyai ketidakupayaan dari sudut pendengaran serta pertuturan. Ketidakupayaan pendengaran pula terbahagi kepada tiga iaitu ringan, sederhana dan teruk. Oleh itu, kajian ini lebih tertumpu pada tinjauan terhadap pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia. Ia merangkumi badan kerajaan serta badan bukan kerajaan seperti institusi, persatuan dan sebagainya. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak adalah berbeza-beza sama ada di peringkat sekolah, institusi, persatuan, dan sebagainya. Oleh itu, perlunya kajian yang lebih terperinci terhadap penyusunan semula pendidikan al-Quran bagi golongan istimewa khususnya bagi golongan pekak. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13554/1/21-32-2-PB.pdf Muhammad Sayuti Sabdan, and Norlidah Alias, and Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof, and Nazean Jomhari, and Nor ‘Aziah Mohd Daud, and Noor Fadilah Md Aslie, (2016) Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 1 (2). pp. 43-51. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendidikan al-Quran merupakan satu keperluan serta tuntutan bagi manusia yang bergelar Muslim sama ada bagi golongan tipikal mahupun golongan istimewa. Golongan istimewa adalah golongan yang memiliki ketidakupayaan yang berbeza-beza dari sudut fizikal, penglihatan, pendengaran, kognitif serta pelbagai. Bagi golongan pekak ia mempunyai ketidakupayaan dari sudut pendengaran serta pertuturan. Ketidakupayaan pendengaran pula terbahagi kepada tiga iaitu ringan, sederhana dan teruk. Oleh itu, kajian ini lebih tertumpu pada tinjauan terhadap pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia. Ia merangkumi badan kerajaan serta badan bukan kerajaan seperti institusi, persatuan dan sebagainya. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak adalah berbeza-beza sama ada di peringkat sekolah, institusi, persatuan, dan sebagainya. Oleh itu, perlunya kajian yang lebih terperinci terhadap penyusunan semula pendidikan al-Quran bagi golongan istimewa khususnya bagi golongan pekak.
format Article
author Muhammad Sayuti Sabdan,
Norlidah Alias,
Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof,
Nazean Jomhari,
Nor ‘Aziah Mohd Daud,
Noor Fadilah Md Aslie,
spellingShingle Muhammad Sayuti Sabdan,
Norlidah Alias,
Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof,
Nazean Jomhari,
Nor ‘Aziah Mohd Daud,
Noor Fadilah Md Aslie,
Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
author_facet Muhammad Sayuti Sabdan,
Norlidah Alias,
Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof,
Nazean Jomhari,
Nor ‘Aziah Mohd Daud,
Noor Fadilah Md Aslie,
author_sort Muhammad Sayuti Sabdan,
title Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
title_short Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
title_full Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
title_fullStr Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
title_full_unstemmed Tinjauan pelaksanaan pendidikan al-Quran bagi golongan pekak di Malaysia
title_sort tinjauan pelaksanaan pendidikan al-quran bagi golongan pekak di malaysia
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/13554/1/21-32-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13554/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
_version_ 1648743832204869632
score 13.160551