Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid

Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hanafi Mamat,, Hamdi Ishak,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13553/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13553
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.135532019-10-18T21:33:47Z http://journalarticle.ukm.my/13553/ Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf Mohd Hanafi Mamat, and Hamdi Ishak, (2016) Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 1 (2). pp. 34-42. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran.
format Article
author Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
spellingShingle Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
author_facet Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
author_sort Mohd Hanafi Mamat,
title Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_short Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_full Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_fullStr Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_full_unstemmed Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_sort model khatam al-quran j-qaf: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13553/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
_version_ 1648743831914414080
score 13.18916