Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?

Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aini Maznina A. Manaf,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13531
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.135312019-10-16T21:52:48Z http://journalarticle.ukm.my/13531/ Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Aini Maznina A. Manaf, Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf Aini Maznina A. Manaf, (2018) Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Al-Hikmah, 10 (1). pp. 119-128. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya.
format Article
author Aini Maznina A. Manaf,
spellingShingle Aini Maznina A. Manaf,
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
author_facet Aini Maznina A. Manaf,
author_sort Aini Maznina A. Manaf,
title Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_short Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_full Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_fullStr Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_full_unstemmed Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_sort dakwah melalui media baru di malaysia: peluang atau cabaran?
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
_version_ 1648743826389467136
score 13.160551