Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?

Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aini Maznina A. Manaf,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya.