Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu, khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-19...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf http://journalarticle.ukm.my/13511/ http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-2/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.13511 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.135112019-10-10T21:22:21Z http://journalarticle.ukm.my/13511/ Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon, Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu, khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-1920-an. Manuskrip ini bersifat tunggal dan mempamerkan ciri-ciri autentik dalam konteks budaya kesenian visual. Dimensi ilustrasi visual merangkumi imajan makhluk ghaib seperti jin, pelbagai jenis simbolik wafak, diagram, kaligram, jadual, haiwan, Huruffuyyun, Yantra-Sak Yant, reka bentuk binaan, figura manusia dan pelbagai jenis tanda bab atau ayah. Keseluruhan unsur ilustrasi bukan berperanan sebagai hiasan tetapi berfungsi secara simbolik tentang adat dan tatacara pengurusan lembu pelaga sebelum, ketika dan selepas temasya perlagaan lembu. Manuskrip merupakan manual untuk pawang atau bomoh yang dianggap ‘orang pandai’ bertanggungjawab menentukan hari tarikh, bulan bersesuaian bagi mengadakan temasya. Pemikiran visual secara simbolik dan metaforik menjadi dasar utama alam kesenian Melayu dilihat melalui pendekatan komunikasi menggunakan kandungan semiotologi seperti ikon, indeks dan simbol. Setiap ilustrasi visual dihasilkan mempunyai ‘isi’ yang berfungsi secara grafik, optikal, persepsi, imajan mental dan verbal sama ada secara sedar atau tidak sedar telah diaplikasikan untuk tujuan hiburan kepada masyarakat. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf Shahrul Anuar Shaari, and Ab. Razak Ab. Karim, and Mohammad Nazzri Ahmad, and Nor Azlin Hamidon, (2019) Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu. International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (2). pp. 81-95. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-2/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu,
khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip
Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-1920-an. Manuskrip ini bersifat
tunggal dan mempamerkan ciri-ciri autentik dalam konteks budaya kesenian visual. Dimensi ilustrasi visual merangkumi
imajan makhluk ghaib seperti jin, pelbagai jenis simbolik wafak, diagram, kaligram, jadual, haiwan, Huruffuyyun,
Yantra-Sak Yant, reka bentuk binaan, figura manusia dan pelbagai jenis tanda bab atau ayah. Keseluruhan unsur
ilustrasi bukan berperanan sebagai hiasan tetapi berfungsi secara simbolik tentang adat dan tatacara pengurusan
lembu pelaga sebelum, ketika dan selepas temasya perlagaan lembu. Manuskrip merupakan manual untuk pawang atau
bomoh yang dianggap ‘orang pandai’ bertanggungjawab menentukan hari tarikh, bulan bersesuaian bagi mengadakan
temasya. Pemikiran visual secara simbolik dan metaforik menjadi dasar utama alam kesenian Melayu dilihat melalui
pendekatan komunikasi menggunakan kandungan semiotologi seperti ikon, indeks dan simbol. Setiap ilustrasi visual
dihasilkan mempunyai ‘isi’ yang berfungsi secara grafik, optikal, persepsi, imajan mental dan verbal sama ada secara
sedar atau tidak sedar telah diaplikasikan untuk tujuan hiburan kepada masyarakat. |
format |
Article |
author |
Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon, |
spellingShingle |
Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon, Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
author_facet |
Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon, |
author_sort |
Shahrul Anuar Shaari, |
title |
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
title_short |
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
title_full |
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
title_fullStr |
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
title_full_unstemmed |
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu |
title_sort |
dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip pelaga lembu alam melayu |
publisher |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf http://journalarticle.ukm.my/13511/ http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-2/ |
_version_ |
1648743820555190272 |
score |
13.211869 |