Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan

Internet adalah medium yang berpotensi dalam perkongsian maklumat yang pantas dan membawa perubahan baharu dalam kehidupan masyarakat. Kewujudan Internet kini telah mendorong kepada penyertaan digital dalam pelbagai aspek termasuk keusahawanan. Kajian ini dijalankan untuk meninjau bagaimana pola pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Faradillah Iqmar Omar,, Samsudin A. Rahim,, Husna Ahmad Dimyati,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13206/1/25073-104696-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13206/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13206
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.132062019-07-25T21:53:32Z http://journalarticle.ukm.my/13206/ Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan Faradillah Iqmar Omar, Samsudin A. Rahim, Husna Ahmad Dimyati, Internet adalah medium yang berpotensi dalam perkongsian maklumat yang pantas dan membawa perubahan baharu dalam kehidupan masyarakat. Kewujudan Internet kini telah mendorong kepada penyertaan digital dalam pelbagai aspek termasuk keusahawanan. Kajian ini dijalankan untuk meninjau bagaimana pola penyertaan digital melalui pelbagai aplikasi dalam talian serta bentuk transformasi perniagaan yang berlaku dalam kalangan usahawan. Antara objektif kajian ini adalah untuk melihat pola penyertaan digital dan bentuk transformasi keusahawanan. Pendekatan kuantitatif telah digunakan dan data kajian dikumpul melalui tinjauan dengan soal selidik terhadap 402 responden usahawan wanita berumur 18 hingga 50 tahun yang menjalankan perniagaan secara dalam talian. Dua kaedah tinjauan yang telah dijalankan iaitu secara bersemuka (di sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya, Shah Alam dan Bangi) dan secara dalam talian (e-mel dan Facebook). Hasil kajian menunjukkan majoriti usahawan wanita memperoleh manfaat dengan menjadikan internet sebagai sumber mendapatkan maklumat berkaitan produk terkini di pasaran. Selain itu, majoriti responden juga mengiklankan produk mereka di Internet sebagai salah satu cara komunikasi yang berterusan dengan pelanggan. Dari aspek transformasi pula, majoriti responden mendapati tahap perhubungan dengan pelanggan mereka adalah semakin maju. Ini menggambarkan bahawa perubahan positif berlaku dalam perniagaan mereka. Justeru, daripada dapatan kajian dilihat bahawa penyertaan digital ini adalah penting bagi usahawan dalam memajukan lagi perniagaan mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13206/1/25073-104696-1-PB.pdf Faradillah Iqmar Omar, and Samsudin A. Rahim, and Husna Ahmad Dimyati, (2019) Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 35 (2). pp. 314-330. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Internet adalah medium yang berpotensi dalam perkongsian maklumat yang pantas dan membawa perubahan baharu dalam kehidupan masyarakat. Kewujudan Internet kini telah mendorong kepada penyertaan digital dalam pelbagai aspek termasuk keusahawanan. Kajian ini dijalankan untuk meninjau bagaimana pola penyertaan digital melalui pelbagai aplikasi dalam talian serta bentuk transformasi perniagaan yang berlaku dalam kalangan usahawan. Antara objektif kajian ini adalah untuk melihat pola penyertaan digital dan bentuk transformasi keusahawanan. Pendekatan kuantitatif telah digunakan dan data kajian dikumpul melalui tinjauan dengan soal selidik terhadap 402 responden usahawan wanita berumur 18 hingga 50 tahun yang menjalankan perniagaan secara dalam talian. Dua kaedah tinjauan yang telah dijalankan iaitu secara bersemuka (di sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya, Shah Alam dan Bangi) dan secara dalam talian (e-mel dan Facebook). Hasil kajian menunjukkan majoriti usahawan wanita memperoleh manfaat dengan menjadikan internet sebagai sumber mendapatkan maklumat berkaitan produk terkini di pasaran. Selain itu, majoriti responden juga mengiklankan produk mereka di Internet sebagai salah satu cara komunikasi yang berterusan dengan pelanggan. Dari aspek transformasi pula, majoriti responden mendapati tahap perhubungan dengan pelanggan mereka adalah semakin maju. Ini menggambarkan bahawa perubahan positif berlaku dalam perniagaan mereka. Justeru, daripada dapatan kajian dilihat bahawa penyertaan digital ini adalah penting bagi usahawan dalam memajukan lagi perniagaan mereka.
format Article
author Faradillah Iqmar Omar,
Samsudin A. Rahim,
Husna Ahmad Dimyati,
spellingShingle Faradillah Iqmar Omar,
Samsudin A. Rahim,
Husna Ahmad Dimyati,
Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
author_facet Faradillah Iqmar Omar,
Samsudin A. Rahim,
Husna Ahmad Dimyati,
author_sort Faradillah Iqmar Omar,
title Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
title_short Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
title_full Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
title_fullStr Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
title_full_unstemmed Analisis pola penyertaan digital ICT dan transformasi keusahawanan
title_sort analisis pola penyertaan digital ict dan transformasi keusahawanan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/13206/1/25073-104696-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13206/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1200
_version_ 1643739010536833024
score 13.18916