Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif

Pembelajaran bahasa seharusnya diiringi dengan pembelajaran mengenai budaya masyarakat sesuatu bahasa itu kerana manusia cepat belajar melalui proses peniruan. Pembelajaran bahasa Melayu akan menjadi lebih menyeronokkan dan berinteraktif jika budaya masyarakatnya menjadi asas pembelajaran. Pembela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusmaniza Mohd Yusoff,, Nor Hashimah Jalaluddin,, Junaini Kasdan,, Hasnah Mohamad,
Format: Article
Language:English
Published: Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12549/1/jatma-2019-0701-08.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12549/
http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.12549
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.125492019-02-14T13:50:37Z http://journalarticle.ukm.my/12549/ Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif Yusmaniza Mohd Yusoff, Nor Hashimah Jalaluddin, Junaini Kasdan, Hasnah Mohamad, Pembelajaran bahasa seharusnya diiringi dengan pembelajaran mengenai budaya masyarakat sesuatu bahasa itu kerana manusia cepat belajar melalui proses peniruan. Pembelajaran bahasa Melayu akan menjadi lebih menyeronokkan dan berinteraktif jika budaya masyarakatnya menjadi asas pembelajaran. Pembelajaran bahasa Melayu kepada penutur asing sudah sekian lama menggunakan modul pembelajaran bahasa yang lebih berfokus kepada bantuan guru sepenuhnya. Namun, bantuan guru sahaja tidak cukup untuk memperkenalkan budaya masyarakat Malaysia yang pelbagai kepada penutur asing. Justeru, apakah bahan bantu yang boleh digunakan oleh penutur asing untuk mempelajari bahasa Melayu sekiranya tidak menghadiri kelas formal, namun masih boleh mempelajari budaya? Kini, pembelajaran berbantu komputer menjadi dimensi pembelajaran yang baru dalam dunia pendidikan kerana kemudahan komputer membantu mewujudkan pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. Walaupun begitu, pembelajaran menggunakan modul bertulis perlu dikekalkan kerana masih penting. Unsur budaya yang direpresentasikan melalui kit multimedia berbentuk video membolehkan pembelajaran bahasa Melayu bukan sekadar dipelajari, malah diamati sehingga seterusnya diperilakukan secara fizikal. Kit video sebagai alat bantu alternatif tersebut dapat membantu penutur asing mempelajari bahasa dan budaya masyarakat Malaysia secara kendiri. Oleh itu, kajian ini akan membincangkan tentang kit video bahasa Melayu untuk penutur asing yang dibangunkan menggunakan model reka bentuk pembelajaran ADDIE. Seterusnya, kebolehgunaan kit video tersebut dianalisis melalui kaca mata Teori Sosiokognitif yang menekankan pembelajaran melalui pemerhatian dan pemodelan. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12549/1/jatma-2019-0701-08.pdf Yusmaniza Mohd Yusoff, and Nor Hashimah Jalaluddin, and Junaini Kasdan, and Hasnah Mohamad, (2019) Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif. International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (1). pp. 77-91. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembelajaran bahasa seharusnya diiringi dengan pembelajaran mengenai budaya masyarakat sesuatu bahasa itu kerana manusia cepat belajar melalui proses peniruan. Pembelajaran bahasa Melayu akan menjadi lebih menyeronokkan dan berinteraktif jika budaya masyarakatnya menjadi asas pembelajaran. Pembelajaran bahasa Melayu kepada penutur asing sudah sekian lama menggunakan modul pembelajaran bahasa yang lebih berfokus kepada bantuan guru sepenuhnya. Namun, bantuan guru sahaja tidak cukup untuk memperkenalkan budaya masyarakat Malaysia yang pelbagai kepada penutur asing. Justeru, apakah bahan bantu yang boleh digunakan oleh penutur asing untuk mempelajari bahasa Melayu sekiranya tidak menghadiri kelas formal, namun masih boleh mempelajari budaya? Kini, pembelajaran berbantu komputer menjadi dimensi pembelajaran yang baru dalam dunia pendidikan kerana kemudahan komputer membantu mewujudkan pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. Walaupun begitu, pembelajaran menggunakan modul bertulis perlu dikekalkan kerana masih penting. Unsur budaya yang direpresentasikan melalui kit multimedia berbentuk video membolehkan pembelajaran bahasa Melayu bukan sekadar dipelajari, malah diamati sehingga seterusnya diperilakukan secara fizikal. Kit video sebagai alat bantu alternatif tersebut dapat membantu penutur asing mempelajari bahasa dan budaya masyarakat Malaysia secara kendiri. Oleh itu, kajian ini akan membincangkan tentang kit video bahasa Melayu untuk penutur asing yang dibangunkan menggunakan model reka bentuk pembelajaran ADDIE. Seterusnya, kebolehgunaan kit video tersebut dianalisis melalui kaca mata Teori Sosiokognitif yang menekankan pembelajaran melalui pemerhatian dan pemodelan.
format Article
author Yusmaniza Mohd Yusoff,
Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Hasnah Mohamad,
spellingShingle Yusmaniza Mohd Yusoff,
Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Hasnah Mohamad,
Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
author_facet Yusmaniza Mohd Yusoff,
Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Hasnah Mohamad,
author_sort Yusmaniza Mohd Yusoff,
title Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
title_short Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
title_full Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
title_fullStr Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
title_full_unstemmed Representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa Melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
title_sort representasi budaya dalam kit video pembelajaran bahasa melayu untuk penutur asing: analisis teori sosiokognitif
publisher Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/12549/1/jatma-2019-0701-08.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12549/
http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/
_version_ 1643738820659642368
score 13.211869