Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor

Kajian ini adalah untuk melihat perbezaan trait-trait personaliti dalam kalangan pelajar seramai 328 orang pelajar tingkatan empat yang melibatkan sepuluh buah sekolah menengah di Negeri Sembilan. Kajian berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan bagi mengutip data. Terdapat lima domai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Raja Azrul Hisham Raja Ahmad,, Ruslin Amir,, Saemah Rahman,
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11282/1/22335-64283-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11282/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11282
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.112822018-01-21T14:45:54Z http://journalarticle.ukm.my/11282/ Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor Raja Azrul Hisham Raja Ahmad, Ruslin Amir, Saemah Rahman, Kajian ini adalah untuk melihat perbezaan trait-trait personaliti dalam kalangan pelajar seramai 328 orang pelajar tingkatan empat yang melibatkan sepuluh buah sekolah menengah di Negeri Sembilan. Kajian berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan bagi mengutip data. Terdapat lima domain dalam trait-trait personaliti yang dicadangkan oleh Model Lima Faktor Goldberg iaitu domain Kesedaran, Penerimaan, Kestabilan Emosi, Ekstraversi dan Keterbukaan. Analisis deskriptif min menunjukkan domain Kesedaran, Kestabilan Emosi, Ekstraversi dan Keterbukaan antara pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa adalah sederhana. Manakala, domain Penerimaan adalah tinggi. Analisis ANOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam dua domain Kestabilan Emosi dan Kesedaran. Program-program intervensi yang sesuai, efektif dan menjurus kepada trait-trait personaliti pelajar yang terlibat dengan buli dapat dirancang dan dilaksanakan oleh pihak-pihak berkepentingan dalam pendidikan dalam menangani buli pelajar di sekolah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11282/1/22335-64283-1-SM.pdf Raja Azrul Hisham Raja Ahmad, and Ruslin Amir, and Saemah Rahman, (2017) Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42 (2). pp. 1-10. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini adalah untuk melihat perbezaan trait-trait personaliti dalam kalangan pelajar seramai 328 orang pelajar tingkatan empat yang melibatkan sepuluh buah sekolah menengah di Negeri Sembilan. Kajian berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan bagi mengutip data. Terdapat lima domain dalam trait-trait personaliti yang dicadangkan oleh Model Lima Faktor Goldberg iaitu domain Kesedaran, Penerimaan, Kestabilan Emosi, Ekstraversi dan Keterbukaan. Analisis deskriptif min menunjukkan domain Kesedaran, Kestabilan Emosi, Ekstraversi dan Keterbukaan antara pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa adalah sederhana. Manakala, domain Penerimaan adalah tinggi. Analisis ANOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam dua domain Kestabilan Emosi dan Kesedaran. Program-program intervensi yang sesuai, efektif dan menjurus kepada trait-trait personaliti pelajar yang terlibat dengan buli dapat dirancang dan dilaksanakan oleh pihak-pihak berkepentingan dalam pendidikan dalam menangani buli pelajar di sekolah.
format Article
author Raja Azrul Hisham Raja Ahmad,
Ruslin Amir,
Saemah Rahman,
spellingShingle Raja Azrul Hisham Raja Ahmad,
Ruslin Amir,
Saemah Rahman,
Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
author_facet Raja Azrul Hisham Raja Ahmad,
Ruslin Amir,
Saemah Rahman,
author_sort Raja Azrul Hisham Raja Ahmad,
title Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
title_short Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
title_full Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
title_fullStr Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
title_full_unstemmed Trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
title_sort trait-trait personaliti pembuli, mangsa buli dan pembuli-mangsa dalam kalangan pelajar sekolah menengah: model lima faktor
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11282/1/22335-64283-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11282/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
_version_ 1643738436559962112
score 13.160551