Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian

Walaupun Malaysia telah meningkatkan usaha dalam bidang Sains dan Teknologi, terdapat penurunan dalam jumlah murid yang minat atau cemerlang dalam mata pelajaran tersebut. Murid-murid ini menghadapi kesukaran dalam menghayati konsep-konsep saintifik.Salah satu punca kesukaran berpunca daripada keber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Peters, Robert Francis, Amnah Abdullah,
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11278/1/22290-64069-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11278/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.11278
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.112782018-01-21T14:40:32Z http://journalarticle.ukm.my/11278/ Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian Peters, Robert Francis Amnah Abdullah, Walaupun Malaysia telah meningkatkan usaha dalam bidang Sains dan Teknologi, terdapat penurunan dalam jumlah murid yang minat atau cemerlang dalam mata pelajaran tersebut. Murid-murid ini menghadapi kesukaran dalam menghayati konsep-konsep saintifik.Salah satu punca kesukaran berpunca daripada keberkaitan intra kandungan buku teks mata pelajaran Sains itu sendiri. Walau bagaimanapun, tumpuan dalam aspek keberkaitan kandungan adalah kurang. Analisis dokumen telah dilaksanakan melalui satu kajian kes terhadap penjelasan beberapa konsep sains dalam buku teks kebangsaan.Jenis buku teks digunakan dalam cerapan data ialah buku-buku teks Sains sekolah rendah kebangsaan untuk Tahun 4, 5 dan 6. Dalam kajian mengenai komunikasi konsep-konsep sains ini, mudah-susah seseorang murid memahami sesuatu konsep dan kesinambungan konsep tersebut dicerap dan dianalisis. Hasil kajian menunjukkan bahawa beberapa konsep saintifik yang terkandung dalam buku teks Sains telah dipersembahkan pada tahap yang tidak membolehkan murid mengetahui konsep tersebut dengan baik. Wujud ketidaksinambungan konsep-konsep saintifik dalam buku-buku teks Sains tersebut. Penemuan ini dibincangkan dan kesimpulannya diberikan dalam artikel ini. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11278/1/22290-64069-1-SM.pdf Peters, Robert Francis and Amnah Abdullah, (2017) Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42 (2). pp. 1-12. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Walaupun Malaysia telah meningkatkan usaha dalam bidang Sains dan Teknologi, terdapat penurunan dalam jumlah murid yang minat atau cemerlang dalam mata pelajaran tersebut. Murid-murid ini menghadapi kesukaran dalam menghayati konsep-konsep saintifik.Salah satu punca kesukaran berpunca daripada keberkaitan intra kandungan buku teks mata pelajaran Sains itu sendiri. Walau bagaimanapun, tumpuan dalam aspek keberkaitan kandungan adalah kurang. Analisis dokumen telah dilaksanakan melalui satu kajian kes terhadap penjelasan beberapa konsep sains dalam buku teks kebangsaan.Jenis buku teks digunakan dalam cerapan data ialah buku-buku teks Sains sekolah rendah kebangsaan untuk Tahun 4, 5 dan 6. Dalam kajian mengenai komunikasi konsep-konsep sains ini, mudah-susah seseorang murid memahami sesuatu konsep dan kesinambungan konsep tersebut dicerap dan dianalisis. Hasil kajian menunjukkan bahawa beberapa konsep saintifik yang terkandung dalam buku teks Sains telah dipersembahkan pada tahap yang tidak membolehkan murid mengetahui konsep tersebut dengan baik. Wujud ketidaksinambungan konsep-konsep saintifik dalam buku-buku teks Sains tersebut. Penemuan ini dibincangkan dan kesimpulannya diberikan dalam artikel ini.
format Article
author Peters, Robert Francis
Amnah Abdullah,
spellingShingle Peters, Robert Francis
Amnah Abdullah,
Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
author_facet Peters, Robert Francis
Amnah Abdullah,
author_sort Peters, Robert Francis
title Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
title_short Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
title_full Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
title_fullStr Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
title_full_unstemmed Komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
title_sort komunikasi dan kefahaman maklumat saintifik dalam buku teks sains sekolah rendah: satu kajian kes tentang kaedah penyampaian
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11278/1/22290-64069-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11278/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
_version_ 1643738435393945600
score 13.211869