Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf http://journalarticle.ukm.my/10882/ http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.10882 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.108822017-10-24T12:27:46Z http://journalarticle.ukm.my/10882/ Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain, Roshayati Abdul Hamid, Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Penemuan oleh kajian lepas juga menunjukkan bahawa tekanan dan komitmen belajar adalah faktor penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Khususnya, kajian ini menyelidik peranan pembelajaran-e terhadap tekanan belajar dan juga hubungan di antara tekanan dan komitment belajar. Data kajian dikutip dari pelajar prasiswazah dalam bidang Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kaedah analisis regresi pelbagai telah digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Hasil analisis menunjukkan bahawa pembelajaran-e mempengaruhi tekanan belajar dan komitmen belajar secara positif dan signifikan. Sebagai tambahan, tekanan belajar juga mempengaruhi komitmen belajar dengan positif dan signifikan. Di akhir kertas ini terdapat bahagian perbincangan dan kesimpulan kajian. Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf Md Daud Ismail, and Nur Syuhada Md Zain, and Roshayati Abdul Hamid, (2016) Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (1). pp. 55-64. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian
tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e
mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Penemuan
oleh kajian lepas juga menunjukkan bahawa tekanan dan komitmen belajar adalah faktor penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Khususnya, kajian ini menyelidik peranan pembelajaran-e terhadap tekanan belajar
dan juga hubungan di antara tekanan dan komitment belajar. Data kajian dikutip dari pelajar prasiswazah dalam
bidang Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kaedah analisis regresi pelbagai telah digunakan untuk
menguji hipotesis kajian. Hasil analisis menunjukkan bahawa pembelajaran-e mempengaruhi tekanan belajar dan
komitmen belajar secara positif dan signifikan. Sebagai tambahan, tekanan belajar juga mempengaruhi komitmen
belajar dengan positif dan signifikan. Di akhir kertas ini terdapat bahagian perbincangan dan kesimpulan kajian. |
format |
Article |
author |
Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain, Roshayati Abdul Hamid, |
spellingShingle |
Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain, Roshayati Abdul Hamid, Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
author_facet |
Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain, Roshayati Abdul Hamid, |
author_sort |
Md Daud Ismail, |
title |
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_short |
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full |
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_fullStr |
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_sort |
pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar sains sosial di universiti kebangsaan malaysia |
publisher |
Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf http://journalarticle.ukm.my/10882/ http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/ |
_version_ |
1643738289230839808 |
score |
13.211869 |