Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia

Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Daud Ismail,, Nur Syuhada Md Zain,, Roshayati Abdul Hamid,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10882/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10882
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.108822017-10-24T12:27:46Z http://journalarticle.ukm.my/10882/ Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain, Roshayati Abdul Hamid, Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Penemuan oleh kajian lepas juga menunjukkan bahawa tekanan dan komitmen belajar adalah faktor penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Khususnya, kajian ini menyelidik peranan pembelajaran-e terhadap tekanan belajar dan juga hubungan di antara tekanan dan komitment belajar. Data kajian dikutip dari pelajar prasiswazah dalam bidang Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kaedah analisis regresi pelbagai telah digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Hasil analisis menunjukkan bahawa pembelajaran-e mempengaruhi tekanan belajar dan komitmen belajar secara positif dan signifikan. Sebagai tambahan, tekanan belajar juga mempengaruhi komitmen belajar dengan positif dan signifikan. Di akhir kertas ini terdapat bahagian perbincangan dan kesimpulan kajian. Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf Md Daud Ismail, and Nur Syuhada Md Zain, and Roshayati Abdul Hamid, (2016) Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (1). pp. 55-64. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembelajaran-e telah menjadi topik utama dalam kajian berkaitan pendidikan dalam konteks insitut pengajian tinggi. Penemuan oleh penyelidik terdahulu menunjukkan bahawa tanggapan kebolehgunaan pembelajaran-e mempengaruhi proses pembelajaran yang lebih berkesan dan meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Penemuan oleh kajian lepas juga menunjukkan bahawa tekanan dan komitmen belajar adalah faktor penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Khususnya, kajian ini menyelidik peranan pembelajaran-e terhadap tekanan belajar dan juga hubungan di antara tekanan dan komitment belajar. Data kajian dikutip dari pelajar prasiswazah dalam bidang Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kaedah analisis regresi pelbagai telah digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Hasil analisis menunjukkan bahawa pembelajaran-e mempengaruhi tekanan belajar dan komitmen belajar secara positif dan signifikan. Sebagai tambahan, tekanan belajar juga mempengaruhi komitmen belajar dengan positif dan signifikan. Di akhir kertas ini terdapat bahagian perbincangan dan kesimpulan kajian.
format Article
author Md Daud Ismail,
Nur Syuhada Md Zain,
Roshayati Abdul Hamid,
spellingShingle Md Daud Ismail,
Nur Syuhada Md Zain,
Roshayati Abdul Hamid,
Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
author_facet Md Daud Ismail,
Nur Syuhada Md Zain,
Roshayati Abdul Hamid,
author_sort Md Daud Ismail,
title Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort pembelajaran-e, tekanan dan komitmen belajar dalam kalangan pelajar sains sosial di universiti kebangsaan malaysia
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10882/
http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/
_version_ 1643738289230839808
score 13.211869